لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

اقدام هماهنگ ۳۵۰ رسانه آمریکایی در پاسخ به انتقادات تند ترامپ


در پی فراخوان روزنامه بوستون گلوب، بیش از ۳۵۰ رسانه آمریکایی روز پنج‌شنبه،‌ ۲۵ مردادماه، سرمقاله‌ خود را به مقابله با حملات دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری این کشور، به مطبوعات منتقد اختصاص دادند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اغلب مقالاتی را که به انتقاد از او پرداخته یا اطلاعاتی منفی درباره وی منتشر می‌کنند، «خبر جعلی» توصیف کرده و از دسته‌ای از رسانه‌ها به‌ عنوان «دشمن مردم آمریکا» یاد کرده‌ است.

وی ازجمله حدود دو هفته پیش در سفر به ایالت پنسیلوانیا روزنامه‌نگاران منتقد را مخالفان سیاسی خود خواند و گفت: «چه بر سر رسانه‌های آزاد آمده؟ پس صداقت در گزارش‌نویسی چه شد؟ آنها این مسائل را گزارش نمی‌کنند. بلکه فقط داستان‌های غیرواقعی می‌نویسند.»

این روند باعث شد که روزنامه بوستون گلوب در یادداشت تازه‌ای تحت عنوان «روزنامه‌نگاران دشمن نیستند» بنویسد که «جایگزین کردن رسانه آزاد با رسانه‌های دولتی همیشه اولویت اول برای هر رژیم فاسدی است که قصد دارد کنترل یک کشور را به دست بگیرد.»

در همین حال، نیویورک تایمز که مانند بسیاری از دیگر روزنامه‌ها، سرمقاله روز چهارشنبه خود را به این موضوع اختصاص داده، نوشت: «اصرار به این که، حقایقی که دوست ندارید 'اخبار جعلی' هستند، شریان حیاتی دموکراسی را با خطر مواجه می‌کند؛ و دشمن مردم نامیدن خبرنگاران نیز بی‌شک امری خطرناک است.»

هیئت تحریریه روزنامه «کانزاس سیتی استار» نیز که به ابتکار تازه «بوستون گلوب» پیوسته در انتقادات خود پا را فراتر گذاشته و «دشمن» نامیدن گروهی از مطبوعات از سوی دونالد ترامپ را «حرکتی راهبردی» توصیف کرده و آن را با استراتژی دیکتاتورهایی مانند جوزف استالین برای انگ زدن به منتقدان مقایسه کرده‌ است.

بوستون گلوب در فراخوان خود، این روند را مایه نگرانی دانسته و به نقل از یک نظرسنجی توسط مؤسسه «ایپسوس» نوشته است که تقریباً نیمی (۴۸ درصد) از طرفداران حزب جمهوری‌خواه از این جمله دونالد ترامپ که «رسانه‌های خبری دشمن مردم آمریکا هستند»، اعلام پشتیبانی می‌کنند.

از سوی دیگر، در ماه ژوئن یک مرد مسلح تنها، چهار روزنامه‌نگار و یک دستیار فروش را در دفتر روزنامه «کپیتال گَزت» در ایالت مریلند به ضرب گلوله کشت و برخی اصحاب رسانه این اقدام را با «دشمن» نامیدن رسانه‌ها مرتبط دانستند.

با این حال ارتباط این دو موضوع با یکدیگر ثابت نشده است.

در ماه اوت، جیم آکوستا، از خبرنگاران شبکه سی‌ان‌ان، ویدیویی در حساب توئیتری خود منتشر کرد که نشان می‌دهد طرفداران ترامپ خشمگینانه او را سرزنش می‌کنند و طی یک تظاهرات در تامپا در فلوریدا حرکات توهین‌آمیزی علیه او انجام می‌دهند.

آقای آکوستا از این‌که ممکن است این روند به «آسیب رساندن» به خبرنگاران نیز منجر شود ابراز نگرانی کرده است.

اوایل ماه جاری، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره «دشمن» نامیدن رسانه‌ها توسط رئیس جمهوری آمریکا گفت که دونالد ترامپ «مواضع خود را به صراحت اعلام کرده است.»

او در عین حال افزود: «رسانه‌ها همچنان به تهاجم فزاینده خود علیه رئیس جمهور و همه مسئولان این دولت ادامه می‌دهند و مطمئناً، ما هم در این روند نقشی داریم، اما رسانه‌ها هم باید نقشی ایفا کنند تا گفتمان در این کشور شکل بگیرد.»

ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، به تازگی در مصاحبه‌ای گفت که با نظر پدرش در مورد رسانه‌ها موافق نیست.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG