لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

تهدید کره شمالی در مورد حمله به گوام؛ اعزام بمب‌افکن‌های آمریکا به کره


ارتش کره شمالی از نیروی زمینی، دریایی، هوایی، نیروی عملیات ویژه، نیروی عملیات راهبردی و گارد سرخ کارگر-دهقان تشکیل شده‌است
ارتش کره شمالی از نیروی زمینی، دریایی، هوایی، نیروی عملیات ویژه، نیروی عملیات راهبردی و گارد سرخ کارگر-دهقان تشکیل شده‌است

ساعاتی پس از هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا، به مواجه شدن کره شمالی با «آتش و خشم»، پیونگ‌یانگ نیز گفت در حال آماده‌سازی طرح احتمالی حمله به اطراف گوام است. همزمان سئول خبر از اعزام بمب‌افکن‌های راهبردی ایالات متحده به کره داده‌است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، ۱۸ مرداد ماه گفته است «نیروهای راهبردی» آن کشور «با دقت در حال طرح‌ریزی نقشه عملیاتی برای استفاده از هواسانگ-۱۲ و آتش‌باری در مناطق اطراف گوام هستند».

هواسانگ-۱۲ از موشک‌های بلندبرد و قابل حمل‌ونقل کره شمالی‌ست که در میانه ماه مه با موفقیت آزمایش شدند. موشک‌های بلندبرد، بین موشک‌های میان‌برد و قاره‌پیما قرار گرفته و معمولا بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر برد دارند. گوام جزیره‌ای در اقیانوس آرام در فاصله‌ای میان مجمع‌الجزایر ژاپن و پاپوآ است که توسط دولت آمریکا اداره می‌شود. شماری از پایگاه‌های مهم ارتش ایالات متحده، از جمله پایگاه هوایی اندرسون که محل استقرار بمب‌افکن‌های راهبردی آن کشور هستند در این جزیره قرار دارند.

جزیره گوام در اقیانوس آرام قرار دارد
جزیره گوام در اقیانوس آرام قرار دارد

خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید طرح حمله پس از آماده‌شدن در اختیار کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور قرار می‌گیرد. این خبرگزاری در عین حال در بیانیه‌ای جداگانه گفته پیونگ‌یانگ آماده است در واکنش به حمله احتمالی آمریکا، دست به یک «جنگ همه‌جانبه» بزند.

بیانیه‌ها ساعتی پس از آن منتشر شده‌اند که دونالد ترامپ به کره شمالی هشدار داد بهتر است دیگر آمریکا را تهدید نکند در غیر این صورت با «آتش و خشمی» مواجه خواهد شد که جهان تاکنون شاهد آن نبوده است. این گفته‌ها خود پس از آن بود که پیونگ‌یانگ در واکنش به تحریم‌های تازه شورای امنیت، اعلام کرد «آماده دست‌زدن به اقدامات بی‌رحمانه راهبردی و عملی» است.

ظاهرا تهدید کره شمالی در مورد آماده‌سازی طرح و نقشه برای احتمالی به گوام در ارتباط با پایگاه‌های آمریکا است. ایالات متحده از همین پایگاه‌ها بمب‌افکن‌های بی-۱بی خود را برای انجام تمرین‌ و رزمایش به شبه‌جزیره کره می‌فرستد.

صبح چهارشنبه یک مقام دفاعی کره جنوبی به خبرگزاری دولتی آن کشور گفت که اوایل هفته جاری میلادی دو فروند از بی-۱بی‌های ارتش آمریکا بر فراز آسمان آن کشور تمرین کردند. به گفته این مقام دفاعی، تمرین یادشده در راستای تمرین‌های معمول میان کره جنوبی و آمریکا بود و جنگنده‌های کره جنوبی نیز در آن شرکت داشتند.

بمب‌افکن «بی-۱» هواپیمای مافوق‌صوت است و در کنار بی-۲ و بی-۵۲، یکی از سه هواپیمای راهبردی‌ست که در نیروی هوایی ایالات متحده به خدمت گرفته شده‌.

در حالی که کره شمالی می‌گوید این رزمایش‌ها و تمرین‌ها با هدف آمادگی برای «حمله» به آن کشور و سرنگونی حکومت آن انجام می‌شوند، ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن می‌گویند هدف از این تمرین‌ها تنها بالابردن توان دفاعی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از طرف کره شمالی‌ست.

پیش از این پیونگ‌یانگ خواستار توقف این رزمایش‌ها و تمرین‌های نظامی، در مقابل توقف آزمایش‌های نظامی و اتمی خود شده بود. موضوعی که دولت ایالات متحده آن را «فاقد جدیت» توصیف، و رد کرده‌ بود. کره شمالی نیز به تازگی در واکنش به پیشنهاد کره جنوبی برای برخی مذاکرات نظامی، آن را «فاقد جدیت» نامید و رد کرد. پیونگ‌یانگ در عین حال می‌گوید تا زمانی که تهدیدی از سوی ایالات متحده وجود داشته باشد، حاضر به مذاکره نیست.

روز گذشته روزنامه واشینگتن‌پست و یک نشریه وزارت دفاع ژاپن گزارشی منتشر کردند که بر پایه آن کره شمالی توانسته یک کلاهک هسته‌ای برای نصب بر موشک بالستیک تولید کند. هنوز هیچ مقام رسمی گزارش‌ واشینگتن‌پست را تائید نکرده‌است.

تا اوایل مرداد ماه و پس از آزمایش تازه موشک قاره‌پیما توسط کره شمالی مقام‌های آمریکایی بر این عقیده بودند که پیونگ‌یانگ هنوز موفق به تولید کلاهک هسته‌ای در آن اندازه که بر موشک‌های بالستیک قرار گیرد، نشده‌است.

XS
SM
MD
LG