لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

برایان هوک در ریاض؛ آمریکا و عربستان خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شدند


عادل الجبیر و برایان هوک در حال بازدید از تسلیحاتی که ریاض می‌گوید تهران آن را برای حوثی‌های یمن ارسال کرده بود.
عادل الجبیر و برایان هوک در حال بازدید از تسلیحاتی که ریاض می‌گوید تهران آن را برای حوثی‌های یمن ارسال کرده بود.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران بار دیگر تاکید کرد که تحریم‌ تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران باید تمدید شود.

برایان هوک که با هدف مذاکره درباره تحریم‌ تسلیحاتی ایران به عربستان سفر کرده است روز دوشنبه ۹ تیر در کنفرانسی خبری گفت: «لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران تنها به این رژیم دل و جرات بیشتری می‌دهد و به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به تصویب رسید، تحریم تسلیحاتی ایران روز ۲۷ مهر امسال به پایان می‌رسد، اما آمریکا کارزاری با هدف تمدید این تحریم‌ها به راه انداخته است.

در این میان چین و روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، با تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران مخالفت کرده‌اند. با این حال مقامات آمریکا می‌گویند که اطمینان دارند مانع لغو این تحریم‌ها خواهند شد.

برایان هوک نیز در اظهارات روز دوشنبه خود گفت: «شورای امنیت باید به حرف کشورهای منطقه درباره لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گوش دهد...باید اطمینان حاصل کنیم که ایران موانع بیشتری مقابل خود برای توزیع سلاح‌های مرگبار خواهد داشت».

این مقام دولت آمریکا در ابتدای سخنان خود عنوان کرد که مقامات سعودی به او درباره «یک محموله تسلیحاتی» توضیح داده‌اند که «اخیرا برای حوثی‌های یمن فرستاده شده بود تا علیه عربستان به کار گیرند».

عربستان سعودی و ایالات متحده بارها ایران را به ارسال تسلیحات نظامی برای حوثی‌ها در یمن متهم کرده‌اند. سال گذشته به دنبال حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را پذیرفتند، این کشورها انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند.

ایران اگرچه این اتهام را رد کرده است، اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به اعضای شورای امنیت گزارش داده است موشک‌های کروز که سال گذشته در حمله به تاسیسات نفتی و یک فرودگاه بین‌المللی در عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته بودند «منشاء ایرانی» داشتند.

آقا هوک روز دوشنبه خواستار انتشار علنی گزارش دبیرکل سازمان ملل در این زمینه شد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، نیز که در کنفرانس خبری با برایان هوک حضور داشت از جامعه بین المللی خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

در جریان این کنفرانس چند پهپاد و موشک نیز به نمایش گذاشته شد که ریاض می‌گوید تهران آن‌ها را برای حوثی‌ها ارسال کرده بود.

XS
SM
MD
LG