لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

صادرات نفت آمریکا به آسیا رکورد شکست


صادرات نفت آمریکا به آسیا طی ماه جاری نسبت به ماه اکتبر افزایشی ۵۰ درصدی نشان می‌دهد
صادرات نفت آمریکا به آسیا طی ماه جاری نسبت به ماه اکتبر افزایشی ۵۰ درصدی نشان می‌دهد

صادرات نفت آمریکا به آسیا به رغم طوفان‌های سهمگین سه ماه پیش هاروی و بندر مکزیکو، کماکان به میزان بالایی ادامه یافته و انتظار می‌رود در ماه جاری به رکورد تاریخی برسد.

خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای کشتی‌رانی و داده‌های بنادر می‌نویسد که انتظار می‌رود صادرات نفت آمریکا به آسیا در ماه جاری به ۶۵۷ هزار بشکه در روز برسد.

صادرات نفت آمریکا به آسیا طی ماه جاری نسبت به ماه اکتبر افزایشی ۵۰ درصدی نشان می‌دهد. قبلا، رکورد صادرات نفت خام آمریکا به آسیا در ماه ژوئن ثبت شده بود که ۵۴۱ هزار بشکه در روز بود.

رویترز همچنین می‌نویسد که شواهد حاکی است که ماه دسامبر نیز قرار است ۱۱ نفتکش آمریکایی راهی بازارهای آسیایی شوند و ۱۶.۵ میلیون بشکه (۵۵۰ هزار بشکه در روز) نفت آمریکا را در بنادر این کشورها تخلیه کنند.

از طرفی افزایش شکاف قیمت میان نفت شاخص آمریکا (وست تگزاس اینترمیدیت) و نفت شاخص برنت نیز در جذب مشتریان آسیایی بی‌تاثیر نبوده است. بنا بر آمارهای روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه خبرگزاری بلومبرگ، شکاف قیمت دو نفت شاخص حدود ۶ دلار و ۳۶ سنت بوده است. به عبارتی خرید نفت آمریکا نسبت به دیگر نفت‌های سبک به مراتب با صرفه‌تر است.

اما سرازیر شدن نفت آمریکا به بازارهای آسیایی نگرانی‌هایی درباره تاثیر کاهش تولید نفت اوپک برای توازن بازار را نیز به وجود آورده است. اوپک و برخی کشورهای دیگر مانند روسیه در سال جاری متعهد شدند که تولید خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و این کاهش تا مارس سال آینده تمدید شد و اخیرا روسیه و عربستان هم توافق کردند که تعهد کاهش تولید تا پایان سال آینده ادامه یابد.

اما آمریکا طی سال جاری تولید خود را به شدت افزایش داده و برای سال آینده نیز افزایش خواهد داد.

بر اساس برآوردهای جدید آژانس بین المللی انرژی، تا سال ۲۰۲۵ تولید نفت آمریکا (به همراه میعانات و مایعات گازی) به ۱۶.۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بیشترین رشد در دنیا را خواهد داشت.

تنها تولید نفت خام آمریکا قرار است سال آینده به ۹.۹ میلیون بشکه در روز برسد که بالاترین میزان طی تاریخ صنعت نفت این کشور است.

افزایش صادرات روزانه نفت خام آمریکا به ۶۵۷ هزار بشکه به آسیا در حالی است که بنا به آمارهای رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، کل صادرات نفت خام آمریکا در سال گذشته میلادی تنها ۲۲۰ هزار بشکه در روز بود.

XS
SM
MD
LG