لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

تولید نفت آمریکا از عربستان پیشی می‌گیرد


میدان نفت شیل در مونترِی کالیفرنیا.
میدان نفت شیل در مونترِی کالیفرنیا.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر کرده‌است می‌گوید که تولید نفت شِیل (نفت شن) آمریکا بعد از افزایش قیمت نفت به نزدیک ۷۰ دلار طی هفته‌های گذشته، جانی تازه گرفته و انتظار می‌رود که در سال جاری تولید آمریکا از عربستان پیشی بگیرد و وارد رقابت با روسیه برای تصاحب جایگاه اول تولید نفت جهان شود.

پیشتر اداره اطلاعات آمریکا نیز از رشد سریع تولید نفت آمریکا خبر داده بود.

نفت شیل بر خلاف نفت معمول که در میادین زیرزمینی بصورت مایع وجود دارد و با حفر چاه فوران می‌کند، در دل سنگ‌های رسی مدفون شده و با فناوری‌های پیشرفته و تزریق مواد شیمیایی در عمق زمین، آزاد گشته و قابل استخراج می‌شود. هزینه استخراج نفت شیل نسبت به میادین معمولی بالا است و زمانی صرفه اقتصادی دارد که قیمت نفت بالا باشد.

قیمت‌های جهانی نفت خام در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و در سال جاری انتظار می‌رود که با ۶ دلار افزایش دوباره به ۶۰ دلار برسد.

هم‌اکنون بهای نفت بالای ۶۸ دلار است، اما انتظار می‌رود در ماه‌های پیش رو کاهش و دوباره افزایش یابد، اما در مجموع، میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت برای سال جاری ۶۰ دلار پیش‌بینی می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه نیز با پوشش گزارش آژانس بین‌المللی انرژی و اوج‌گیری تولید نفت آمریکا می‌نویسد که تولید نفت کنونی آمریکا روزانه ۹٫۹ میلیون بشکه در روز است که بالاترین میزان طی ۵۰ سال گذشته‌است.

این آمار مورد تأیید اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز هست و انتظار می‌رود که در سال جاری به بالای ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد و از تولید عربستان پیشی گرفته، وارد رقابت با روسیه برای تصاحب جایگاه اول تولید نفت جهان شود.

بر اساس آمارهای اوپک، تولید نفت عربستان در سال گذشته میلادی ۴٫۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافت و به ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسید. عربستان بر اساس توافق کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال جاری میلادی متعهد است که تولید خود را به همین میزان نگه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که در سال گذشته میزان پایبندی ۹۵ درصدی اوپک به کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت باعث افزایش قیمت‌های جهانی نفت شد.

وجود حجم انبوهی از تولید نفت مازاد در بازارهای جهانی طی سال‌های گذشته، قیمت نفت را از ۱۰۵ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال ۲۰۱۶ رساند، اما با کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای دیگر به رهبری روسیه، قیمت‌ها دوباره افزایش یافت.

آژانس می‌گوید که اعضای اوپک روی‌هم‌رفته روزانه ۳۶۲ میلیون دلار درآمد خالص از بابت تولید نفت و افزایش قیمت‌ها طی سال گذشته داشته‌اند که بیشترین سود آن نصیب عربستان شده است که بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک با سهمی ۳۰ درصدی از حجم تولید این سازمان است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که تولید این کشور در سال‌های آینده نیز افزایش خواهد یافت و در اواخر دهه جاری به ۱۱ میلیون بشکه در روز اوج خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG