لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

تاکید وزیر دفاع آمریکا بر «تعهد به برتری نظامی» اسرائیل در منطقه


لوید آستین
لوید آستین

همزمان با سفر فرمانده سنتکام به اسرائیل برای دیدار با مقامات ارشد نظامی این کشور، وزیر دفاع جدید آمریکا در نخستین تماس تلفنی با همتای اسرائیلی‌اش، بر ادامه «تعهد آمریکا به حفظ برتری نظامی» اسرائیل در منطقه تاکید کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، لوید آستین در تماس تلفنی با بنی گانتز در شامگاه پنج‌شنبه، ۹ بهمن، درباره «همکاری میان دو کشور متحد» و «تهدیدهای ایران برای ثبات منطقه» گفت‌وگو کردند.

این بیانیه می‌گوید که ژنرال گانتز در این مکالمه «لزوم برخورد با خوی تجاوزگری ایران»، «اطمینان از در پیش گرفتن یک سیاست موثر برای حفظ ثبات منطقه» و «اهمیت هماهنگی نزدیک و رایزنی‌های مداوم در خصوص تمامی موضوع‌های مورد نظر دو کشور در امور امنیتی و راهبردی در تمامی سطوح» را مطرح کرده است.

لوید آستین نیز در این گفت‌وگو بر «قدرت اتحاد دفاعی بین آمریکا و اسرائیل» و «تعهد واشینگتن بر حفظ برتری نظامی کیفی اسرائیل» تاکید کرده است.

بر اساس این بیانیه، طرفین توافق کردند که در «تماس نزدیک باشند و هر چه زودتر نیز دیدار کنند».

همزمان با گفت‌وگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل، جان کربی، سخنگوی جدید پنتاگون، پنج‌شنبه در واشینگتن گفت که دولت جو بایدن با امکانات خود با ایران مقابله خواهد کرد، زیرا ایران «کماکان یک مهره مخرب و حامی تروریسم در خاورمیانه» است.

پس از توافق‌های عادی‌سازی رابطه اسرائیل با شماری از کشورهای عرب که در تابستان و پاییز امسال با کوشش دولت دونالد ترامپ به دست آمد، سنای آمریکا یک قانون مربوط به دهه‌های گذشته را با مصوبه تازه‌تری مورد تاکید قرار داد که بر اساس آن، در هر نوع فروش تسلیحات جدید آمریکایی به ارتش‌های عرب، اسرائیل باید همچنان دست برتر را حفظ کند.

سخنان وزیر دفاع جدید آمریکا در این زمینه که دولت جو بایدن هم خود را به «حفظ برتری نظامی» اسرائیل «متعهد می‌داند»، ظاهرا به مصوبه سنا در پاییز امسال در زمان دولت ترامپ اشاره دارد.

دیدار فرمانده سنتکام دو روز پس از دستور کوخاوی به تدارک برنامه‌ حمله به ایران

در این میان، ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا، که بامداد پنج‌شنبه، نهم بهمن، برای یک دیدار رسمی دو روزه وارد تل‌‌آویو‌آوی شد، ملاقات و مذاکرات با فرماندهان نظامی اسرائیل را آغاز کرده است.

این نخستین دیدار یک مقام ارشد نظامی آمریکایی از اسرائیل از زمان آغاز به کار دولت جو بایدن در روز اول بهمن است.

ژنرال مک‌کنزی در نخستین ساعات ورود به تل‌آویو، در نشستی در وزارت دفاع اسرائیل با آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش، معاون وی و نیز با حضور فرماندهانی بخش‌های اطلاعات و راهبردی ارتش، درباره «وضعیت راهبردی» و «ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای در برابر تهدیداتِ نوظهور» گفت‌وگو کرد.

به گزارش ارتش اسرائیل، ژنرال کوخاوی در این جلسه گفت که «مناسبات نظامی و راهبردی دو کشور برای سال‌ها یکی از مولفه‌های اساسی در برقراری امنیت ملی اسرائیل و برتری آن نسبت به دشمنانش بوده و این مشارکت نقش تعیین‌کننده در رویارویی با تهدیدات مشترک، به ویژه تهدیداتِ ناشی از ایران، ایفا می‌کند».

ژنرال مک‌کنزی پیش از ورود به اسرائیل گفته بود که روابط تهران و واشینگتن در «دوران فرصت» قرار دارد و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا «فرصتی برای بهبود روابط با ایران» و «بازنگری» در سیاست گذشته است.

دو روز پیش از آن، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در یک سخنرانی گفته بود که بازگشت آمریکا به توافق‌ هسته‌ای با ایران، از نظر عملیاتی و راهبردی، خطا است و او به فرماندهان ارتش دستور داده برنامه‌های تازه‌ای برای حمله به ایران را غیر از برنامه‌های از پیش آماده شده، برای سال جاری تدارک ببینند.

با وجود گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع جدید آمریکا با همتای اسرائیلی‌اش و مذاکرات فرمانده سنتکام با مقامات اسرائیلی در تل‌آویو، به نوشته تایمز اسرائیل، شواهد زیادی نشان می‌دهد که سیاست جو بایدن در قبال ایران، به موضوعی اختلاف‌برانگیز میان آمریکا و اسرائیل تبدیل خواهد شد.

سخنان ژنرال کوخاوی در مورد حمله به ایران، که هشداری غیرعادی به دولت آمریکا نسبت به پیوستن مجدد آمریکا به برجام بود، جدی‌ترین نشانه از احتمال آغاز چالش میان اسرائیل و آمریکا تلقی شده است.

از سوی دیگر، همه شواهد حاکی است که دولت جو بایدن و پنتاگون فرمان دونالد ترامپ در مورد قرار گرفتن اسرائیل در حوزه استحفاظی سنتکام را تغییر نخواهند داد.

دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش فرمان داد که اسرائیل در حوزه کاری سنتکام قرار گیرد. رسانه‌های اسرائیل تاکید کردند که هدف از این فرمان، تقویت همکاری نظامی اسرائیل و کشورهای خلیج فارس در رویارویی با ایران بوده است.

ژنرال مک‌کنزی خود در این زمینه گفته بود که افزوده شدن اسرائیل به حوزه کاری سنتکام، هرچند عملا تاثیر اندکی بر عملیات مشترک روزانه دارد چون این مناسبات از گذشته نیز قوی بوده، اما تعاملات ستاد مرکزی ارتش آمریکا و اسرائیل را «رسمیت داده» و فروش تسلیحات را «تسهیل می‌کند».

XS
SM
MD
LG