لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۲

تاکید پومپئو در کمیته سنا بر ضرورت «اصلاح» توافق اتمی با ایران


مایک پومپئو، نامزد مقام وزارت خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، در یک کمیته سنا بر ضرورت «اصلاح» نقائص برجام، توافق اتمی با ایران، تاکید کرد.

آقای پومپئو همچنین از پاسخ مستقیم و روشن به پرسشی درباره خروج «یک‌جانبه» ایالات متحده از برجام خودداری کرد.

مایک پومپئو روز پنج‌شنبه با حضور در کمیته روابط خارجی سنا به پرسش‌های سناتورهایی پاسخ داد که قرار است به انتصاب او به این مقام تازه رأی دهند.

او در اسفندماه ۹۶ و پس از برکناری رکس تیلرسون از مقام وزارت خارجه آمریکا، توسط دونالد ترامپ به عنوان جانشین آقای تیلرسون به کنگره معرفی شد.

بخش قابل توجهی از این جلسه پرسش و پاسخ در سنای آمریکا به بررسی مسئله برجام و همین طور وضعیت اقتصادی در ایران اختصاص داشت.

در بخشی از این جلسه سناتور دموکرات بن کاردین نظر مایک پومپئو را درباره «خروج یک‌جانبه» آمریکا از برجام پرسید.

انتقاد پومپئو از برجام و فعالیت‌های ایران در منطقه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00

آقای پومپئو که هنوز تا زمان تایید توسط کنگره ریاست سازمان «سی‌آی‌ای» را بر عهده دارد از پاسخ مستقیم درباره خروج از برجام خودداری کرده و در عوض چند بار بر ضرورت «اصلاح» این توافق اتمی تاکید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از پیش از آغاز کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ انتقاد جدی از برجام را آغاز کرد و تاکنون نیز بر انتقادات خود پافشاری کرده است.

در ادامه این انتقادات، آقای ترامپ دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع «نقائص» مورد نظر خود در برجام تعیین و تهدید کرد که بدون رفع آنها لغو تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

این ضرب‌الاجل روز ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

بر اساس متن جلسه کمیته، در پی پاسخ مایک پومپئو، سناتور کاردین بار دیگر موکدا این پرسش را مطرح کرد: «اگر نتوانیم برجام را درست کنیم، آیا بهتر است ما از توافقی که ایران به آن پایبند است بیرون بکشیم یا بهتر این است که در آن بمانیم؟»

پومپئو که خود در سال ۲۰۱۵ یعنی زمان امضای توافق به عنوان نماینده کنگره آمریکا با آن مخالف بود پس از قدری طفره رفتن چنین پاسخ داد که حتی در صورت عدم اصلاح برجام لازم است که آمریکا برای همکاری با متحدانش تلاش کند.

او گفت: «اگر به این نتیجه برسیم که نمی‌توانیم این توافق را اصلاح کنیم،... آن وقت همه از جمله من به رئیس جمهور توصیه‌هایی خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «... و اگر هیچ شانسی برای اصلاح برجام نداشته باشیم من به رئیس جمهور توصیه خواهم کرد که تا می‌توانیم تلاش کنیم که با متحدان‌مان به نتیجه‌ای بهتر و توافقی بهتر برسیم.»

بنا بر گفته‌های آقای ترامپ، «طول موج» او و مایک پومپئو در مورد برجام یکی است و اصلا اختلاف نظر بر سر ادامه یا عدم تایید برجام یکی از دلایل برکناری رکس تیلرسون در اسفندماه گذشته اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه با حضور در کمیته‌ای دیگر در سنای ایالات متحده بر همین نکته مورد نظر پومپئو تاکید کرده و گفت که برجام باید اصلاح شود.

مایک پومپئو در بخش دیگری از این جلسه سنا با اشاره به بالا رفتن قیمت دلار در ایران و وضعیت اقتصادی مردم در کشور، اقتصاد ایران را «بسیار ضعیف» توصیف کرد.

به گفته نامزد پست وزارت خارجه آمریکا با اشاره به دلار «۵۸۰۰۰ ریالی» در بازار ایران، «ناکامی‌های اقتصادی» دولت کنونی در ایران «مردم [ایران] را به ستوه آورده است».

در پی جهش بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران که نرخ هر دلار آمریکا با ثبت رکوردی تازه در یک روز به بیش از شش هزار تومان نیز رسید، دولت حسن روحانی دوشنبه هفته جاری اعلام کرد از این پس دلار تک‌نرخی به قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود.

با این حال با وجود وعده دولت، صرافان ایران می‌گویند بازار ارز فعالیت چندانی ندارد و دلاری با این قیمت از سوی دولت توزیع نشده است.

در بیانیه‌ای که در ابتدای جلسه قرائت شد، مایک پومپئو اشاره کرد که در صورت تایید سنا، در نشست گروه هفت کشور صنعتی دنیا و اجلاس سازمان ناتو که قرار است در ماه جاری میلادی برگزار شود درباره برجام با متحدان آمریکا به گفت‌وگو خواهد نشست.

آقای پومپئو در جلسه روز پنج‌شنبه به پرسش‌های متعددی هم درباره روسیه و اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همین طور مسئله کره شمالی و فعالیت‌های اتمی‌اش پاسخ داد.

او تاکید کرد که در پی «تغییر رژیم» در کره شمالی نیست.

بر اساس خبرگزاری رویترز، متن سخنان در جلسه، رادیوفردا/ ف. دو./ج
XS
SM
MD
LG