لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

ادامه مذاکرات کره شمالی و آمریکا؛ موضع «قاطعانه» پومپئو درباره غیراتمی شدن


این سومین سفر مایک پومپئو به کره شمالی در یک سال گذشته است.
این سومین سفر مایک پومپئو به کره شمالی در یک سال گذشته است.

ایالات متحده و کره شمالی روز شنبه، ۱۶ تیرماه، در حالی دومین روز از مذاکرات خود را آغاز کردند که، به گفته وزارت خارجه آمریکا، مایک پومپئو «قاطعانه» مصر به غیراتمی شدن «کامل» پیونگ‌یانگ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، دومین روز از مذاکره خود با نماینده کره شمالی را «با تلاش برای توافق در جزئیات» تعطیل کردن برنامه اتمی این کشور آغاز کرده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از «مقامات اطلاعاتی آمریکا» می‌گوید که آقای پومپئو تلاش خواهد کرد «دست‌کم در مورد فهرستی اولیه از سایت‌های اتمی» کره شمالی توافق مقامات این کشور را جلب کند.

در آغاز روز دوم، نماینده آمریکا از «تعهد» کشورش به «آینده‌ای روشن‌تر» برای کره شمالی گفته است و نماینده کره از «بحث‌های جدی درباره مسائل بسیار مهم».

کاخ سفید روز ۱۱ تیرماه اعلام کرده بود که وزیر خارجه آمریکا برای دستیابی به توافقی در مورد برنامه اتمی و روند غیراتمی شدن کره شمالی، به پیونگ‌یانگ سفر می‌کند.

پیش از این خبر، مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که دولت دونالد ترامپ برای برچیدن سلاح‌های کشتار جمعی و حتی موشک‌های بالیستیک کره شمالی «برنامه‌ای تدوین کرده» که «در بازه زمانی یک ساله» قابل اجراست.

با این حال پیشتر شماری از رسانه‌ها، از جمله واشینگتن‌پست و شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از مقام‌های دولتی و امنیتی آمریکا گزارش‌هایی از تلاش کره شمالی برای «پنهان‌کاری» و «فریب» واشینگتن منتشر کرده‌ بودند.

روزنامه واشینگتن‌پست روز نهم تیرماه به نقل از شماری از مقام‌های امنیتی ایالات متحده گفت که کره شمالی نه تنها قصد ندارد به‌طور کامل از زرادخانه هسته‌ای خود بگذرد، بلکه در پی روش‌هایی ا‌ست تا بخشی از ظرفیت‌ها و سلاح‌های هسته‌ای خود را پنهان کند.

شاید به همین دلیل باشد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که مایک پومپئو بر سر سه هدف اصلی «بسیار قاطع» و مصر است که یکی از آنها «غیراتمی کردن کامل» کره شمالی است.

هدر نائرت، سخنگوی این وزارتخانه، دو هدف دیگر آقای پومپئو را گرفتن تضمین‌های امنیتی و استرداد بقایای سربازان آمریکایی قربانی جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۵۳ عنوان کرد.

خانم نائرت در ادامه تاکید کرده است که دولت ترامپ به هیچ وجه از مواضع خود در قبال کره شمالی کوتاه نیامده است.

با این حال خبرگزاری رویترز ادامه می‌دهد که سخنگوی وزارت خارجه «توضیح نداد که چرا این وزارتخانه دیگر هدف خود را غیراتمی کردن کامل و قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل برگشت تعریف نمی‌کند».

در سالیان اخیر تمام دولت‌های ایالات متحده، از جمله دولت ترامپ تا پیش از دیدار با رهبر کره شمالی، همواره دادن هر گونه امتیاز به پیونگ‌یانگ را به «غیراتمی کردن کامل و قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل برگشت» مشروط کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، و کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، روز ۲۲ خرداد سال جاری در جریان دیداری تاریخی در سنگاپور با یکدیگر گفت‌وگو و برای گام برداشتن در جهت غیراتمی شدن شبه‌جزیره، توافق‌نامه‌ای کلی امضا کردند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG