لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

پومپئو در نشست «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»: ایران باید به میز مذاکره برگردد


مایک پومپئو بر ادامه «کارزار فشار حداکثری» بر ایران تاکید کرد.
مایک پومپئو بر ادامه «کارزار فشار حداکثری» بر ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه سوم مهر از چین و دیگر کشورهای جهان خواست تا با تبعیت از تحریم‌های واشینگتن علیه ایران، جمهوری اسلامی را وادار کنند که به میز مذاکره برگردد.

مایک پومپئو که در نشست گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» سخنرانی می‌کرد، ایران را مسئول بی‌ثباتی در منطقه دانست و ضمن دفاع از سیاست دولت دونالد ترامپ برای خروج از برجام گفت: جمهوری اسلامی با این توافق به جامعه جهانی نپیوست، بلکه به خاطر حمایت‌های آن از حکومت بشار اسد، جهان با بحران پناهندگان سوری مواجه شد.

وی افزود ایران با انتقال سلاح به حوثی‌ها در یمن باعث بحرانی انسانی در این کشور شده و نیز با حمایت‌های خود از شبه‌نظامیان شیعه در عراق باعث شده که وضعیت این کشور شکننده باشد.

بخشی از سخنان روز چهارشنبه وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در بقیق همراه بود که بار دیگر تاکید کرد، جمهوری اسلامی پشت آن است.

وی گفت: «من این حملات را اقدام جنگی یک کشور علیه کشور دیگر نامیدم چرا که بود. برخی گفتند که شما در اعلام این امر عجله کردید... اما در نهایت ثابت شد که درست می‌گوییم چنانکه رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز در بیانیه خود این امر را تایید کردند.»

حمله روز ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی بقیق که بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی محسوب می‌شود و میدان نفتی خریص، تولید نفت این کشور را پنج میلیون بشکه در روز کاهش داد و تقریبا به نصف رساند.

ریاض روز چهارشنبه اعلام کرد که تولید نفتش به ظرفیت کامل خود برگشته است.

ایالات متحده و عربستان از همان آغاز انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفتند، امری که جمهوری اسلامی آن را به شدت تکذیب می‌کند. با این حال سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز روز اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

مایک پومپئو در ادامه سخنانش بر ادامه «کارزار فشار حداکثری» بر ایران تاکید کرد و خواستار تغییر رفتارها و سیاست‌های تهران شد.

به گفته وی، سی کشور جهان در همراهی با این سیاست واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند و بدین ترتیب ایران به اصلی‌ترین منبع درآمد خود دسترسی ندارد.

وی سپس گفت که ایالات متحده تلاش‌های خود برای آگاه‌سازی کشورها و شرکت‌ها از مخاطرات تجارت با نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را افزایش می‌دهد و هر آن کسی را که این هشدارها را نادیده بگیرد، مجازات خواهد کرد.

ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی چینی را به دلیل واردات نفت از ایران تحریم کرد.

بر اساس سخنرانی پومپئو و سایت رادیو فردا/س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG