لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

اعتراضات در آمریکا؛ ترامپ جنبش آنتیفا را تروریستی نامید


در شهر مینیاپولیس مقررات آمد و شد برقرار شده است
در شهر مینیاپولیس مقررات آمد و شد برقرار شده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن متهم کردن گروه‌های «تندروی» چپ‌گرا به ایجاد آشوب در کشور، اعلام کرد که سازمان آنتیفا را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد، امری که اعتراض سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا را به دنبال داشت.

جنبش آنتیفا در ایالات متحده شامل مجموعه‌ای از گروه‌های چپ مبارز و ضدفاشیسم هستند که باور دارند برای رسیدن به آرمان‌های خود تنها اصلاحات سیاسی کافی نیست و باید دست به اقدام زد.

آقای ترامپ روز یکشنبه ۱۱ خرداد در توییت‌هایی پیاپی نخست از اقدامات شنبه شب گارد ملی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا ستایش کرد و گفت که گارد ملی به محض ورود به این شهر به‌سرعت جلوی «آنارشیست‌های تحت هدایت آنتیفا» را گرفت.

بسیاری از شهرهای بزرگ ایالات متحده شنبه شب صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که برخی از آنها با درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس و گارد ملی همراه شد از جمله مینیاپولیس، شهری که جورج فلوید در آن به دست یک مامور پلیس کشته شد و این رخداد جرقه اعتراضات کنونی در آمریکا را زد.


شب گذشته در مینیاپولیس و برخی شهرهای دیگر مقررات منع آمد و شد برقرار بود و پلیس و نیروهای گاردملی تلاش کردند این مقررات را به اجرا بیاورند.

دونالد ترامپ در توییت خود از شهردار مینیاپولیس انتقاد کرده و گفته که اگر از همان شب اول اعتراضات، مقابل جنبش آنتیفا گرفته می‌شد، این «دردسرها» پیش نمی‌آمد.

اما «تروریست» نامیدن جنبش آنتیفا واکنش سریع سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا را به دنبال داشت که تاکید کرد «هیچ مرجع قانونی نمی‌تواند» یک گروه داخلی را تروریستی بنامد و هر اقدامی در این راستا نگرانی‌های مهمی را درباره روند قانونی آن و همین‌طور متمم اول قانون اساسی به وجود می‌آورد.

متمم قانون اساسی ایالات متحده حق آزادی بیان و اعتقاد و تجمع صلح‌آمیز در این کشور را تضمین می‌کند.


با این حال آقای ترامپ توییت تام فیتن، از چهره‌های محافظه‌کار آمریکایی را بازنشر کرد که می‌گوید آنتیفا سال‌ها درگیر اقدامات تروریستی و توطئه‌چینی برای ایجاد آشوب در کشور بوده و نیروهای امنیتی از آنها غفلت کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز گذشته نیز معترضان را «گروه‌های سازمان‌یافته» نامیده و خواستار «برخورد قاطع» با آنها شده بود.

اعتراضات در آمریکا برخی دیگر کشورها را نیز متاثر از خود ساخته است. لندن و برلین روز یکشنبه صحنه تجمع صدها نفر در همبستگی با معترضان آمریکایی بود.

ویدیوهایی که از معترضان در میدان ترافالگار لندن منتشر شده است نشان می‌دهد آنها زانو زده‌اند و شعارهایی علیه نژادپرستی و حمایت از اجرای عدالت سرمی‌دهند.

آخرین کلمات جورج فلوید نیز تبدیل به شعار معترضان شده است: «نمی‌توانم نفس بکشم». معترضان قتل جورج فلوید به دست پلیس سفیدپوست را گواه نژادپرستی عمیق و نهادینه شده در آمریکا علیه سیاه‌پوستان می‌دانند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا و شبکه اجتماعی توییتر؛ س.ن
XS
SM
MD
LG