لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

مرگ جورج فلوید؛ اجرای مقررات منع آمد و شد در شماری از شهرهای آمریکا


یک خودروی پلیس شنبه در نزدیکی کاخ سفید به آتش کشیده شد.
یک خودروی پلیس شنبه در نزدیکی کاخ سفید به آتش کشیده شد.

پنج روز پس از جان باختن جورج فلوید که مامور پلیس زانویش را روی گردن او گذاشته بود، روز شنبه ۱۰ خرداد شماری از شهرهای بزرگ آمریکا از جمله لس آنجلس، نیویورک، واشینگتن شیکاگو، میامی، سیاتل و آتلانتا شاهد ناآرامی و درگیری تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس بود.

به گزارش سی بی اس نیوز، دست‌کم در ۲۵ شهر آمریکا از جمله لس آنجلس، آتلانتا و فیلادلفیا مقررات منع آمد و شد اعلام شده است.

در برخی از این شهرها معترضان خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و برخی نیز ساختمان‌های دولتی و عمومی و مغازه‌ها را تخریب کردند. در همین زمینه، شبکه‌های خبری تصاویری از غارت مغازه‌ها در شهر لس آنجلس پخش کردند.

با این حال، شامگاه شنبه نیروهای پلیس و گارد ملی کوشیدند تا مقررات منع آمد و شد را با قاطعیت اجرا کنند و به همین دلیل در برخی از شهرها از جمله در مینیاپولیس با معترضان درگیر شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده که از روز پنجشنبه تاکنون پلیس آمریکا در حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر را در ١٧ شهر این کشور بازداشت کرده است.

شبکه خبری سی بی اس نیوز هم می‌گوید، اعتراضات اخیر در آمریکا گسترده ترین ناآرامی ها چند دهه اخیر در این کشور است.

در ایالت مینه سوتا در اقدامی بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون کل گارد ملی این ایالت برای برقراری نظم در این ایالت فراخوانده شدند.

در همین حال، مقام‌های شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا بامداد یکشنبه اعلام کردند که توانسته‌اند به تظاهرات خشونت آمیز در این شهر پایان بدهند.

شهر مینیاپولیس طی پنج شب گذشته شاهد اعتراضات همراه با خشونت بود و یک پاسگاه پلیس در این شهر شامگاه پنجشنبه به آتش کشیده شده بود.

انتشار ویدئوهایی از بدرفتاری مأمور پلیس با جورج فلوید، مرد سیاهپوست ۴۶ ساله، که روز دوشنبه در جریان بازداشت در مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا جان باخت اعتراضاتی خشمگین را در چندین شهر مختلف آمریکا برانگیخته است؛ چهار پلیس حاضر در صحنه اخراج شده‌اند و یکی از آنها به اتهام «قتل درجه سه» بازداشت شده است.

واکنش ترامپ

همزمان با اوج گیری این اعترضات در روز شنبه دونالد ترامپ٬ رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از «گروه‌های سازمان‌یافته» گفت آنها معترض نیستند.

تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا که عصر جمعه گفته بود با قدرت بیشتری با آشوب‌ها مقابله خواهد شد، صبح شنبه گفت نیروی کافی در اختیار ندارد و در پی بسیج نیروهای گارد ملی است.

جمعه‌شب با وجود مقررات منع رفت‌وآمد، خیابان‌های مینیاپولیس شاهد خشونت بود و به گفته فرماندار، انتظار می‌رود امشب نیز این مقررات از سوی عده‌ای نقض شود.

آسوشیتدپرس از قول سه مقام نظامی که نام آنها را ذکر نکرده گفته است پنتاگون روز شنبه به ارتش دستور داد نیروهای پلیس نظامی را در آماده‌باش نگاه دارند تا در صورت دستور رئیس جمهور، بلافاصله به مینیاپولیس اعزام شوند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اقدام کم‌سابقه استفاده از پلیس نظامی در آمریکا در حالی مطرح می‌شود که بجز ایالت مینه‌سوتا، خشونت‌ها به شهرهای متعدد دیگر نیز سرایت کرده است.

تاکنون یک مرد در دیترویت به ضرب گلوله کشته شده، به خودروهای پلیس در آتلانتا بارها حمله شده و در نیویورک نیز مأموران پلیس هدف حمله قرار گرفته‌اند.

واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، نیز شامگاه جمعه شاهد ناآرامی‌ها بود و صدها تن در برابر کاخ سفید تجمع کردند و در پی آن، راه‌های ورودی به مقر ریاست جمهوری آمریکا برای ساعاتی مسدود شد.

رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در چندین توئیت گفت «این به اصطلاح معترضان» در اصل «گروه‌های سازمان‌یافته» هستند و او شخصا شاهد مقابله سرویس مخفی با تجمع‌کنندگان در برابر کاخ سفید بوده است.

او همچنین گفت که اگر این افراد از حفاظ‌ها عبور می‌کردند «خطرناک‌ترین سگ‌ها و بدترین سلاح‌ها»‌ در انتظارشان بود.

سرویس مخفی که وظیفه حفاظت از رئیس جمهوری آمریکا را برعهده دارد روز شنبه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که شش تن از معترضان بازداشت شده و مأموران «متعددی» جراحت‌هایی دیده‌اند.

سرویس مخفی در عین حال تأکید کرده است به «حق تجمع» احترام می‌گذارد و خواستار آن است که تجمع‌کنندگان این کار را «به صورت مسالمت‌آمیز انجام دهند».

دونالد ترامپ در یکی از توئیت‌هایش نوشته بود موریل باوزر، شهردار واشینگتن، اجازه نداده است مأموران پلیس به کمک سرویس مخفی بروند.

با این حال خانم باوزر چنین چیزی را رد کرد و گفت پلیس همواره از شهر و از افراد داخل آن حفاظت می‌کند.

روز شنبه در برخی شهرهای دیگر آمریکا نیز گزارش‌هایی از بروز خشونت منتشر شد.

اعتراضات اما در عین حال به ایالات متحده نیز محدود نمانده است. خبرنگار شبکه خبری ان‌بی‌سی از تجمع اعتراضی «چند هزار نفره» مقابل سفارت ایالات متحده در برلین خبر داده است. در این تجمع معترضان شعارهایی علیه نژادپرستی سر داده‌اند.


XS
SM
MD
LG