لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

پاسخ مبهم امیرعبداللهیان به پرسش درباره زمان ازسرگیری مذاکرات برجام


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران

ساعتی پس از آن که یک مقام آمریکایی خواستار آن شد که ایران مقصود خود از زمانِ «خیلی زود» برای ازسرگیری مذاکرات برجامی را مشخص کند، وزیر خارجه ایران بار دیگر به دادن پاسخی مبهم در این باره اکتفا کرد.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با سیمانیوز در نیویورک چنین گفت: «تفاوت به‌زودیِ ایرانی با به‌زودیِ غربی خیلی زیاد است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه، دوم مهرماه، به اظهارات آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره بازگشت ایران به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، واکنش نشان داده بود.

حسین امیرعبداللهیان در همین روز در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفته بود که جمهوری اسلامی «خیلی زود» آماده بازگشت به مذاکرات هسته‌ای است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص این اظهارات گفت: «ما هم البته صحبت‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره بازگشت ایران به میز مذاکره را شنیدیم. شما می‌بایست از آنها بپرسید که منظورشان از «زود» یا «خیلی زود» چیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد، این پیامی است که ما در تمام طول هفته شنیده‌ایم، اما ما تا این لحظه٬ توضیح واضحی درباره این که به طور دقیق معنای آن چیست٬ دریافت نکرده‌ایم.

ند پرایس تصریح کرد، ما به نوبه خود آماده بازگشت به وین و به نتیجه رساندن مذاکرات‌ انجام شده، هستیم؛ مذاکراتی که می‌بایست سریعا و پیش از بسته شدن پنجره فرصت بازگشت به توافق هسته‌ای برجام، انجام شود.

در واکنش به این اظهار نظر، حسین امیرعبداللهیان به سیمانیوز گفت: «به‌زودی یعنی به محض کامل شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد.»

او ادامه داد:‌ «اما مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تمامی اعضای گروه ۱+۵ طی این هفته و هفته گذشته بر لزوم از سرگیری مذاکرات در اولین فرصت موافقت داشتند و ضروری است که این مذاکرات از نقطه‌ای که در ماه ژوئن (خرداد) متوقف شد، ادامه یابد.

ند پرایس اضافه کرده است، در صورتی که قرار باشد مذاکرات در وین از سر گرفته شود، می‌بایست نقطه‌ای برای شروع باشد تا تمام تلاش خود را برای به پایان رساندن آن مذاکرات در اسرع وقت انجام دهیم و به طور متقابل به اجرای تعهدات در قالب توافق هسته‌ای برجام بازگردیم.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تمایل او به بازگشت به برجام، مذاکرات احیای این توافق هسته‌ای در وین با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد. اما به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی ابراهیم رئیسی در این انتخابات، تهران در ۳۰ خرداد امسال خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای در وین شد و تاکنون تاریخ مشخصی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.

به دنبال تاکید آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر در برجام بر ضرورت از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات در وین، مقام‌های ایران نیز از آغاز این مذاکرات صحبت کرده‌اند.

اما ایران هنوز تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات و یا اعضای هیات مذاکره کننده مشخص نکرده است.

«فعلا مذاکره‌ای نخواهیم داشت»

حسین امیرعبداللهیان پیشتر در روز جمعه در واکنش به اصرار کشورهای اروپایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفته بود که ایران در اولین فرصت به این مذاکرات باز خواهد گشت، اما «فعلا» قصد مذاکره با اعضای دیگر برجام را ندارد.

وزیر امور خارجه ایران به ایرنا گفته است: «ما حتما زمانی بررسی‌هایمان تکمیل می‌شود و در اولین فرصت ممکن مذاکرات از سر گرفته می‌شود اما مذاکره برای مذاکره فایده ای برای کشور و ملت ما نخواهد داشت و مذاکره ای که دستاورد ملموس داشته باشد، مدنظر است.»

او در ادامه گفته است: «ما فعلا با اعضای ۱+۴ مذاکره نخواهیم داشت.بصورت فردی و دو طرفه با طرف‌های مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم. زمانی که بررسی‌ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد، در میز مذاکره مطالب و دیدگاه‌ها تبادل خواهد شد.»

این در حالی است که آمریکا می‌گوید، فرصت برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام برای همیشه پا برجا نخواهد بود و تداوم گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای باعث می‌شود تا واشینگتن از نقطه بازگشت به برجام دور شود.

آنتونی بلینکن ماه گذشته گفته بود، با توجه به پیشرفت‌های تازه ایران در برنامه هسته‌ایش «داریم به نقطه‌ای نزدیکتر می‌شویم که بازگشت به برجام آن منافعی که از این توافق انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند».

در همین زمینه، دو روز پیش یک مقام ارشد دولت جو بایدن با اشاره به این که صبر آمریکا نامحدود نیست از یک «طرح جایگزین» سخن گفته و اظهار داشته بود که در صورت خودداری ایران از بازگشت به مذاکرات جدی، واشینگتن طرح «ب» را در دسترس دارد.

این مقام آمریکایی توضیحی در خصوص «طرح ب» یا «جایگزین» نداده بود، اما از روی سلسله گزارش‌های منتشره از سوی اسرائیل به نظر می‌رسد، «طرح ب» افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد.

با استفاده از وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، ایرنا و رادیوفردا
XS
SM
MD
LG