لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

آمریکا از پرتاب موشک «ماهواره‌بر ترکیبی» ایران ابراز نگرانی کرد


جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن از پرتاب یک فروند «ماهواره‌بر ترکیبی» با «موتور سوخت جامد» به فضا خبر داد.
جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن از پرتاب یک فروند «ماهواره‌بر ترکیبی» با «موتور سوخت جامد» به فضا خبر داد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۴ بهمن نسبت به پرتاب موشک «ماهواره‌بر ترکیبی» ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، ایالات متحده همچنان نگران تلاش‌های ایران برای توسعه وسایل پرتاب فضایی (اس ال وی) است، چرا که چنین برنامه‌هایی قابلیت توسعه توان موشک بالستیک ایران را دارند.

این سخنگو اضافه کرده است: وسایل پرتاب فضایی مایه نگرانیهای جدی در خصوص اشاعه تسلیحات (هسته‌ای) هستند، چرا که فناوری آنها مشابه و قابلیت جایگزینی با سیستم موشک‌های با برد بلند را دارد.

جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن از پرتاب یک فروند «ماهواره‌بر ترکیبی» با «موتور سوخت جامد» به فضا خبر داد.

تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی فیلم‌ها و تصاویر پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح» را پخش کرد ولی گفت که ماهواره‌ای به همراه این موشک در مدار زمین قرار نگرفته است.

آمریکا و متحدان این کشور توسعه توان موشکی جمهوری اسلامی را تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان قلمداد می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، روز سه شنبه در خصوص ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح» گفته است، « این پرتابگر با هزینه کمتر وارد فرآیند پرتاب می‌شود و می‌تواند وزن بیشتر از یک ماهواره را نیز تحمل کند.»

وی با اشاره به این که « اکنون تست زمینی این ماهواره بر با موفقیت انجام شده»، ابراز امیدواری کرد که به زودی «تست میدانی» آن نیز آغاز شود.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اردیبهشت سال جاری گفته بود گفت، فناوری موشکی که ایران برای فرستادن ماهواره به مدار زمین استفاده می‌کند، مایه نگرانی است.

ژنرال مارک میلی اضافه کرده بود، خود ماهواره نگران کننده نیست، اما تکنولوژی به‌کار رفته در این موشک، موشک‌های دو مرحله و سه مرحله‌ای و همچنین درس‌هایی که از آن گرفته می‌شود، جای نگرانی دارد.

پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح، نخستین اقدام مهم فضایی ایران در ۱۲ روزی است که دولت جو بایدن در واشینگتن سر کار آمده است.

در حالی که هنوز معلوم نیست دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت یا نه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید ایالات متحده در روزهای گذشته گفته است که احیای برجام سکویی برای مطرح شدن محدودیت توانمندی موشکی ایران نیز خواهد بود.

فرانسه نیز تاکید کرده که در «مذاکرات سخت‌گیرانه جدید» با ایران، مقوله توانمندی موشکی ایران باید به بحث گذاشته شود؛ امری که ایران با جدیت آن را رد کرده است.

ایران مدعی شده است که توان ماهواره‌ای خود را در راستای «کوشش‌های علمی و بدون اهداف نظامی»، ارتقا می‌دهد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛
XS
SM
MD
LG