لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۷

سیپری: آمریکا همچنان بزرگ‌ترین فروشنده جنگ‌افزار؛ صعود روسیه به جایگاه دوم


ام۱۶ و آ ک ۴۷
ام۱۶ و آ ک ۴۷

نتایج تازه‌ترین برآورد انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) نشان می‌دهد که ایالات متحده همچنان در صدر فهرست فروشندگان جنگ‌افزار است و روسیه توانسته با گذشتن از بریتانیا در جایگاه دوم قرار گیرد.

گزارش تازه انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) ۱۹ آذر ماه منتشر شده‌است. این موسسه هر سال برآورد مشابهی را در اختیار همگان قرار می‌دهد. برآوردها بر مجموعه‌ای از فروش ادوات و خدمات نظامی بنا شده و نشان می‌دهد شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۷ دو درصد رشد کرده‌اند و درآمد آن‌ها به ۲۲۲.۶ میلیارد دلار رسیده‌است.

اف-۳۵
اف-۳۵

روسیه هرچند توانسته عنوان بریتانیا را در تولید و فروش جنگ‌افزار از آن کشور بگیرد و در جایگاه دوم فهرست قرار گیرد اما همچنان با ۳۷.۷ میلیارد دلار، درآمد به‌مراتب کم‌تری در مقایسه با آمریکا دارد. ولی این رقم ۸.۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ رشد داشته که نوسازی ارتش و نیروهای نظامی روسیه از مهم‌ترین دلایل آن محسوب می‌شود.

موسسه «سیپری» برآوردهای خود را بر پایه تولیدات و فروش صد شرکت بزرگ بین‌المللی تنظیم کرده و می‌گوید از این صد شرکت ۴۲ شرکت آمریکایی و ده شرکت روسی هستند.

البته روسیه در گزارش «پنج‌ساله» سیپری در اسفند ۱۳۹۶، در کنار آمریکا عنوان «بزرگ‌ترین فروشندگان جنگ‌افزار» جهان را کسب کرده بودند.

در همان زمان ارزیابی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن نیز نشان می‌داد آمریکا به روال سال‌های گذشته در صدر جدول رتبه‌بندی هزینه‌های نظامی جهان قرار دارد؛ پس از ایالات متحده نیز چین، عربستان سعودی، روسیه و هند قرار دارند.

«رشد چشم‌گیر شرکت‌های روسی»

گزارش تازه سیپری حاکی‌ست که شرکت‌های روسی «از سال ۲۰۱۱ تا کنون به طور چشم‌گیری رشد کرده‌اند».

سیمون وزمن، از پژوهشگران ارشد «انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» گفته است این رشد چشم‌گیر «به موازات افزایش هزینه‌کرد [دولت] روسیه برای امور و ادوات نظامی در پیوند با نوسازی نیروهای مسلح» صورت گرفته‌است.

تانک ت-۹۰ روسیه
تانک ت-۹۰ روسیه

بنا بر گزارش تازه «سیپری» برای نخستین بار یک شرکت روسی در میان ده شرکت بزرگ فروشنده جنگ‌افزار در جهان قرار گرفته‌است. این شرکت دولتی آلماز-آنتی نام دارد و به گفته الکساندرا کویمووا، یکی دیگر از پژوهشگران «سیپری»، مدتی‌ست که بزرگ‌ترین تولیدکننده سلاح در روسیه است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ با ۱۷ درصد رشد به ۸.۶ میلیارد دلار رسیده‌است.

در اروپای غربی، بریتانیا با ۳۵.۷ میلیارد دلار، همچنان بزرگ‌ترین فروشنده جنگ‌افزار است و هفت شرکت بریتانیایی در میان صد شرکت «سیپری» قرار دارند.

تایفون نیروهای مسلح بریتانیا
تایفون نیروهای مسلح بریتانیا

گزارش تازه انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نشان می‌دهد ترکیه نیز رشد چشم‌گیری در فروش ادوات نظامی داشته‌است؛ «که نشان‌دهنده بلندپروازی ترکیه برای توسعه شرکت‌های نظامی خود و حرکت به سوی نیاز کم‌تر به تولیدکنندگان خارجی‌ست».

سیپری می‌گوید در مجموع صد شرکت بزرگ فروشنده تسلیحات نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار جنگ‌افزار فروخته‌اند که نشان‌دهنده ۲.۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۲۰۱۶ است. تولید و فروش شرکت‌های چینی در گزارش «سیپری» لحاظ نشده‌است، زیرا آن‌طور که این موسسه می‌گوید نمی‌شود به اطلاعات موجود اعتماد کرد.

«سیپری» از اندیشکده‌های معتبر بین‌المللی است. این موسسه در استکهلم، سوئد قرار دارد و در مورد جنگ و صلح، مسابقه تسلیحاتی و نظیر این‌ها پژوهش می‌کند. این انستیتو در سال ۱۹۶۶ بنا شد.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG