لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

کاخ سفید: روسیه در حال بررسی امکان ارسال جنگنده به ایران است


سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه پنجم اسفند گفت در ادامه گسترش همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی روسیه و جمهوری اسلامی، مسکو در حال بررسی ارسال جنگنده برای ایران است.

جان کربی در یک نشست خبری افزود: «ارزیابی ما این است که دولت روسیه احتمالا همکاری نظامی و تسلیحاتی با ایران را به سطح بی‌سابقه‌ای ارتقاء خواهد داد که شامل فروش موشک، تجهیزات الکترونیک و سامانه‌های دفاع ضد هوایی است. ما معتقدیم که مسکو ممکن است هواپیماهای جنگنده نیز به ایران بدهد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خاطر نشان کرد، جمهوری اسلامی که به دلیل تحریم‌های هسته‌ای غرب به شدت منزوی شده در ازای ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای رزمی برای استفاده در تهاجم نظامی به اوکراین، قصد دارد با کمک روسیه قدرت نظامی خود را افزایش دهد.

آقای کربی افزود: «علاوه بر این، حکومت ایران در پی خرید تجهیزات نظامی و تسلیحات بیشتری از روسیه مثل هلیکوپترهای تهاجمی، هواپیماهای آموزشی و سامانه‌های رادار است. روی‌هم‌رفته حکومت ایران قصد دارد از روسیه میلیاردها دلار اسلحه بخرد.»

او خاطر نشان کرد که دولت آمریکا از مدت‌ها پیش حدس می‌زد که همکاری‌های نظامی بین روسيه و ايران دو طرفه خواهد بود و اکنون تردیدی نیست که نگرانی‌های واشینگتن در این زمینه عملی شده‌اند.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، جمهوری اسلامی علاوه بر صدها فروند پهپاد رزمی مقادیر قابل توجهی مهمات تانک و توپخانه به روسیه داده و «حمایت آن از تهاجم نظامی مسکو افزایش یافته است.»

کشورهای غربی چندین بسته تحریمی علیه افراد و نهادهای دخیل در ارسال صدها پهپاد به روسیه اعمال کرده‌اند. اوکراین همراه با کشورهای غربی می‌گوید روسیه با صدها پهپاد انتحاری تولید ایران به زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین حمله کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG