لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

آمریکا مهلت زمانی برای تحریم شرکت آلومینیم سازی روسیه را تمدید کرد


دولت آمریکا روز دوشنبه به مشتریان بزرگترین تولید کننده آلومینیم روسیه فرصت بیشتری داد تا خود را با تحریم‌های مربوط به این شرکت انطباق دهند. در نتیجه بهای آلومینیم به شدت سقوط کرد ولی بهای سهام این شرکت به نام یونایتد روسال افزایش یافت.

به گزارش رویترز، پس از انتشار تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا بهای آلومینیم در بازار فلزات لندن بیش از ۸ درصد کاهش یافت. به این ترتیب دولت آمریکا به شرکت روسال که مشتریان و دلالان به خاطر اعمال تحریم از خرید محصولات آن پرهیز می کنند فرصت بیشتری داده تا ذخایر آلومینیوم خود را بفروشد.

بهای سهام شرکت روسال بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در جهان پس از اعلام این خبر در بازار بورس مسکو ۱۳ درصد افزایش یافت. چند ساعت قبل بهای سهام این شرکت در بازار بورس هنگ کنگ حدود ۸ درصد کاهش یافته بود و بهای سهام رقیب آمریکایی آن شرکت آلکوئا نیز در معاملات امروز صبح ۱۳ درصد کاهش یافت.

شرکت روسال و سهامدار اصلی آن، ثروتمند بزرگ روس به نام اولگ دریپاسکا چندی پیش به خاطر آنچه که دولت آمریکا آنرا «اقدامات زیانبار» توسط روس‌ها توصیف می کند مورد تحریم قرار گرفتند. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده اگر کنترل آقای دریپاسکا بر این شرکت پایان یابد ممکن است برخی از تحریم‌ها را لغو کند.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفت:«شرکت روسال تاثیر تحریم‌های آمریکا به خاطر ارتباط آن با اولگ دریپاسکا را احساس کرده است. ولی هدف تحریم‌های آمریکا افراد پرکاری که برای این شرکت و زیر مجموعه آن کار می کنند نیست.»

وزارت خزانه داری مهلت پایان معامله شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی با این شرکت روس را از ۵ ژوئن به ۲۳ اکتبر تمدید کرده است. در عین حال اعلام کرده که شرکت‌های غیرآمریکایی را که با روسال و یا شرکت‌های زیرمجموعه آن معامله کنند مورد تحریم قرار نخواهد داد.

اوگ دریپاسکا یکی از ۷ الیگارش‌های روسی است که بعنوان بخشی از اقدامات وسیع تر دولت آمریکا برای مجازات «اقدامات زیانبار» روس‌ها در آمریکا هدف تحریم قرار گرفته اند.

شرکت روسال حاضر نشد درمورد تصمیم اخیر وزارت خزانه داری آمریکا موضع گیری کند. دولت روسیه و اولگ دریپاسکا نیز حاضر نشدند به سئوالات خبرگزاری رویترز در این مورد پاسخ دهند.

رهبران اروپایی تلاش کرده اند به دولت دونالد ترامپ فشار بیاورند تا تحریم‌ها علیه روسیه و از جمله اقدامات اخیر علیه تولید کنندگان آلومینیوم در روسیه را تخفیف دهد. روسای جمهور فرانسه و روسیه قرار است در هفته جاری به آمریکا سفر کنند.

پس از انتشار خبر مربوط به احتمال تاخیر در اجرای این تحریم منابع دولت فرانسه گفتند اولین واکنش‌ها مثبت بوده است.

تمدید مهلت زمانی برای شروع تحریم به شرکت روسال امکان می دهد محصولات انبار شده خود را بفروشد. حتی اگر این تحریم در نهایت لغو نشود خریداران اکنون فرصت بیشتری خواهند داشت تا تولید کننده‌های دیگری پیدا کنند.

هفته گذشته به خاطر هراس بازار جهانی از روبرو شدن با کمبود آلومینیوم تحت تاثير تحریم‌های دولت آمریکا بهای آلومینیوم به بالاترین حد خود از اواسط سال ۲۰۱۱ رسید و در ماه جاری نیز بهای آن هنوز ۱۶ درصد از قیمت معمولی این محصول بالاتر است.

کارگران کارخانه‌های آلومینیوم سازی شرکت روسال در چندین شهر روسیه نیز نگران از دست دادن کار خود هستند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر.
XS
SM
MD
LG