لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

آمریکا هفت فرد متنفذ و چندین مقام ارشد روس را تحریم کرد


آلکسی میلر، مدیر گازپروم در کنار ولادیمیر پوتین
آلکسی میلر، مدیر گازپروم در کنار ولادیمیر پوتین

یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی از قصد ایالات متحده برای تحریم افراد متنفذ و ثروتمند نزدیک به حکومت پوتین موسوم به الیگارش، تحریم‌هایی علیه هفت فرد متنفذ، ۱۷ مقام ارشد روسیه و نیز چندین نهاد و شرکت روسی اعلام شد.

هفت چهره متنفذی که روز جمعه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، از جمله مدیر غول انرژی روسیه یعنی گازپروم را شامل می‌شوند، و به حمایت از تلاش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، برای ضربه زدن به دموکراسی‌های غربی متهم هستند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، به نقل از منابعی خبر داد که ایالات متحده در هفته جاری تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه به اتهام دخالت در انتخابات آمریکا اعمال خواهد کرد که این ‌بار حلقه‌ای از الیگارش‌های نزدیک به دولت روسیه را در برمی‌گیرد.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، دولت روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا که دونالد ترامپ پیروز آن شناخته شد متهم کرده ‌است.

روسیه بارها این اتهام را رد کرده‌ است.

واشینگتن طی ماه‌های گذشته تحریم‌هایی دیگر را نیز علیه مقام‌ها و نهادهای روسی اعمال کرده ‌است.

در بهمن‌ماه سال پیش نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر آماده‌سازی فهرستی از چهره‌های موسوم به الیگارش یا اقلیت حاکم نزدیک به کاخ کرملین و ولادیمیر پوتین.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این افراد ثروت و قدرت خود را به دلیل ارتباط با پوتین به دست آورده‌اند.

حال خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات عالی‌رتبه در دولت آمریکا این هفت تن را که همگی بازرگانان بین‌المللی به شمار می‌روند جزو «حلقه پیرامون» پوتین توصیف کرده است.

از جمله این هفت تن یکی اولگ دریپاسکا است،‌ غول صنعت آلومینیوم در روسیه و دیگری آلکسی میلر، مدیر شرکت نفت و گاز گازپروم.

علاوه بر این هفت تن، ۱۲ شرکت متعلق به آنها و نیز ۱۷ مقام ارشد روس هم در فهرست تحریم‌های جدید قرار دارند و علاوه بر این دو شرکت روسی دیگر هم تحریم شده‌اند.

تحریم‌های اخیر که آمریکا علیه مسکو و نزدیکان ولادیمیر پوتین وضع کرده است بر اساس قانونی اعمال می‌شوند موسوم به «کاتسا» که به دلیل اتهام‌های واردشده به مسکو در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین، دخالت‌ها در سوریه و دخالت‌ها در انتخابات آمریکا تصویب شد.

روسیه هنوز واکنشی به این تحریم جدید نشان نداده ‌است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG