لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

آمریکا «تحریم‌هایی علیه الیگارش‌های روسیه وضع می‌کند»


نمایی از برج کرملین و دانشگاه لومونسف مسکو
نمایی از برج کرملین و دانشگاه لومونسف مسکو

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی نقل کرده‌است که ایالات متحده در هفته جاری تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه به‌دلیل اتهام دخالت در انتخابات آمریکا عمال می کند که این‌بار حلقه‌ای از الیگارش‌های نزدیک به دولت روسیه را در برمی‌گیرد.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، دولت روسیه را متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا کرده‌است. روسیه بارها این اتهام را رد کرده‌است. واشینگتن طی ماه‌های گذشته تحریم‌هایی علیه مقام‌ها و نهادهای روسی اعمال کرده‌است.

در بهمن ماه سال پیش گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر آماده‌سازی فهرستی از چهره‌های موسوم به الیگارش یا «گروهه‌سالار»های نزدیک به کاخ کرملین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه؛ مقام‌های آمریکایی می‌گویند این افراد ثروت و قدرت خود را به دلیل ارتباط با پوتین به دست آورده‌اند.

چندی نگذشت که وزارت خزانه‌داری این فهرست را منتشر کرد. فهرستی که با عنوان «گزارش کرملین» شناخته می‌شود و دربرگیرنده نام‌هایی بود که گفته شد «ممکن است» مورد تحریم آمریکا قرار گیرند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در پایان بهمن ماه تاکید کرد او «در آینده نزدیک» تحریم‌هایی را علیه شماری از شهروندان ثروتمند و «الیگارش»‌های روس، اعمال خواهد کرد.

اما در همان زمان انتقادها و واکنش‌هایی در خود آمریکا در مورد این فهرست مطرح شد؛ کنگره آمریکا از وزارت خزانه‌داری انتقاد کرده بود که چرا تحریم‌ها را -دست‌کم در مورد شماری از افراد این فهرست- در همان زمان اعمال نکرده‌است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در عین حال پذیرفته‌ بود که فهرست منتشرشده عمدتا از منابع خبری عمومی، از جمله نام میلیاردرهای روس در نشریه «فوربس» تهیه شده؛ موضوعی که خود از سوی شماری از قانون‌گذاران و دیگران به چالش گرفته شد.

در ۲۴ اسفند دولت ترامپ اعلام کرد که در ارتباط با دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، پنج نهاد و ۱۹ شخص حقیقی روس را مورد تحریم قرار داده است.

اکنون خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌گوید تحریم‌های تازه در ادامه تحریم‌های اسفند ماه است و برخی از الیگارش‌های روس را هدف قرار داده‌است، از جمله افرادی که گفته می‌شود روابط نزدیکی با آقای پوتین و دولت روسیه دارند. این تحریم‌ها بر اساس قانونی اعمال می‌شوند موسوم به «کاتسا» که، به دلیل اتهام‌های واردشده به مسکو در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین، دخالت‌ها در سوریه و دخالت‌ها در انتخابات آمریکا، تصویب شده‌است.

روسیه هنوز واکنشی به این گزارش‌ نشان نداده‌است. ولادیمیر پوتین، دهم بهمن ماه، در واکنش به انتشار فهرست موسوم به «گزارش کرملین» این کار آمریکا را «اقدامی خصمانه» توصیف کرده بود اما گفته بود مسکو فعلا تصمیمی برای اقدام متقابل نگرفته‌است.

مقام‌های طرف گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز می‌گویند تحریم‌های تازه احتمالا روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین، به وقت آمریکا، اعلام خواهند شد.

برپایه گزارش رویترز، تاس، اروپای آزاد|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG