لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

آمریکا شرکت‌های روسی و چینی را به خاطر انتقال پول به کره شمالی تحریم کرد


استیون منوچین میگوید، هدف این تحریم‌ها جلوگیری از انتقال درآمدهای غیرقانونی به کره شمالی است.
استیون منوچین میگوید، هدف این تحریم‌ها جلوگیری از انتقال درآمدهای غیرقانونی به کره شمالی است.

آمریکا روز پنجشنبه یک شرکت فناوری چینی، مدیرعامل آن که شهروند کره شمالی است و یک شرکت مقاطعه کار روسی آنرا به خاطر انتقال پول «غیرقانونی» به کره شمالی و نقض تحریم های آمریکا تحریم کرد.

به گزارش رویترز وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت، هدف تحریم های جدید یک شرکت فناوری به نام «یانبیان سیلوراستار» که دفتر مرکزی آن در چین است، مدیرعامل آن به نام جونگ سونگ هووا که اهل کره شمالی است و یک شرکت روسی وابسته به آن به نام وولاسیس سیلور استار هستند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفت:«هدف این اقدامات جلوگیری از انتقال درآمدهای غیرقانونی به کره شمالی توسط کارمندان شرکت های فناوری خارجی است که هویت واقعی خود را مخفی کرده و معمولا پشت شرکت های پوششی، اسامی مستعار و اتباع کشورهای ثالث خود را پنهان می کنند.»

او به تمام شرکت ها در سراسر جهان هشدار داد «هوشیار باشند و ناخواسته اتباع کره شمالی را برای طرح های فناوری جدید استخدام نکنند.»

در همین زمینه، وزارت خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرد که این اقدام در راستای سیاست های آمریکاست که همزمان با گفت وگو فشار بر کره شمالی برای دستیابی به غیراتمی شدن شبه جزیره کره را ادامه می دهد.

یکی از مدیران شرکت چینی یانبیان سیلوراستار که حاضر نشد نام کامل خود را فاش کند به خبرگزاری رویترز گفت این اتهامات «غیرممکن است» و افزود: «من هیچگاه اسم فردی به نام جونگ سونگ هووا را نشنیده ام.»

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این کشور تمامی قطعنامه های سازمان ملل متحد در مورد کره شمالی را اجرا می کند ولی در عین حال با اعمال تحریم های یکجانبه از سوی هر کشوری در مورد شرکتهای چینی قاطعانه مقابله خواهد کرد.

او افزود: «دولت چین درگذشته این موارد را با نمایندگان دولت آمریکا در میان گذاشته و از آنها خواسته است این اقدامات غلط را متوقف کنند.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند دولت آمریکا به اعمال فشار به کره شمالی از طریق تحریم ها ادامه می دهد تا آن کشور برنامه های هسته ای نظامی را که تهدیدی برای آمریکاست، متوقف کند.

رهبران آمریکا و کره شمالی در اجلاس ماه ژوئن که در سنگاپور برگزار شد توافق کردند در راستای غیراتمی کردن شبه جزیره کره همکاری کنند. ولی هنوز هیچ نشانه ای دیده نشده که ثابت کند رژیم کره شمالی واقعا حاضر است برنامه های هسته ای خود را متوقف کند.

واشنگتن در عین حال روسیه را متهم کرده که با دادن اجازه کار به اتباع کره شمالی قطعنامه های سازمان ملل متحد را نقض کرده است. ولی روسیه این اتهامات را تکذیب کرده است.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه مسکو را متهم کرد که سعی می کند نقض تحریم های سازمان ملل متحد توسط روسها را پنهان کند.

همزمان خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت اتهامات اخير آمریکا در مورد دخالت این کشور در حملات سایبری سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ «تبلیغات دروغ» است و فردی که چندی پیش به این دلیل توسط آمریکا تحریم شد، وجود خارجی ندارد.

آمریکا چندی پیش یک شهروند کره شمالی به نام پاک جین هیوک و شرکت پوششی او به نام چوسون اکسپو را که در چین مستقر است به جرم حملات سایبری بین المللی با بدافزار باج گیری «واناکرای» در سال ۲۰۱۷ و حمله سایبری به شرکت سونی در سال ۲۰۱۴ مجرم شناخت و تحریم کرد.

مقامات دولت آمریکا گفتند پاک جین هیوک برای یک گروه هکر به نام «لازاروس» کار می کرد که هدفش انجام حملات سایبری به چندین شرکت و موسسه آمریکایی از جمله شرکت دفاعی لاکهد مارتین بود.

خبرگزاری دولتی کره شمالی گفت فردی به نام پاک جین هیوک وجود ندارد و حملات سایبری که آمریکا به آنها اشاره کرده « به ما هیچ ربطی ندارد.»

با استفاد از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG