لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

گفت‌وگوی تلفنی پومپئو و ولیعهد عربستان درباره یمن و ایران


از راست: محمد بن سلمان و مایک پومپئو
از راست: محمد بن سلمان و مایک پومپئو

وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه ۱۱ مهرماه اعلام کرد، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در تماسی تلفنی در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه از جمله یمن و مقابله با فعالیت های ایران مذاکره کردند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام‌ کرده است که مایک پومپئو از محمدبن سلمان برای همکاری مداوم و جدی تشکر کرد.

خانم ناوئرت اضافه کرده است: وزیر امور خارجه آمریکا و ولیعهد عربستان در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه، از جمله یمن و همچنین مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزوده است، مایک پومپئو و محمد بن سلمان همچنین درباره گسترش همکاری‌های بین آمریکا و عربستان رایزنی کردند.

در همین روز وزیر امور خارجه آمریکا با خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در واشینگتن دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کرد.

هدر ناوئرت در بیانیه دیگری ضمن اعلام این خبر گفته است که مایک پومپئو و خالد بن احمد آل خلیفه در خصوص همکاری آمریکا و بحرین در مبارزه با تروریسم، مقابله با نفوذ مخرب ایران در منطقه و همکاری‌های دوجانبه دو کشور در منطقه بحث و رایزنی کردند.

عربستان، امارات و بحرین، ایران را متهم می کنند که از شبه نظامیان حوثی در یمن حمایت نظامی کرده، مواد منفجره در اختیار گروه‌های مسلح مخالف حکومت بحرین قرار می دهد و از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور حمایت مالی و نظامی می‌کند.

در پی وقوع جنگ داخلی در یمن که از سه سال و نیم پیش بین شورشیان حوثی، تحت حمایت ایران، و دولت عبد ربه منصور هادی آغاز شد، عربستان سعودی و متحدانش با تشکیل ائتلافی منطقه‌ای علیه حوثی‌ها، حملاتی را به آن کشور ترتیب داده‌اند.

در همین زمینه، وزیر امور خارجه عربستان اخیرا گفته بود که ایران در جهان عرب نقشی ندارد و می بایست از ان خارج شود.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، حکومت ایران را متهم کرده بود که «طی ۳۵ سال گذشته بدون وقفه در حال انجام همه کارهای بد» در منطقه است.

عادل جبیر با انتقاد از توافق اتمی صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، بین ایران و شش قدرت جهانی، گفته بود، فعالیت و اقدامات ایران «به‌خصوص پس از امضای برجام، افزایش پیدا کرده است»

ایران اتهام‌های ارسال تسلیحات برای حوثی‌ها را رد کرده‌است. تهران می‌گوید به دعوت «دولت مرکزی سوریه» و «برای نبرد علیه تروریسم» وارد کارزار آن کشور شده‌است. جمهوری اسلامی، در مقابل، عربستان را به «تولید، پرورش و گسترش تروریسم» در منطقه و جهان متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG