لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

پومپئو: گروه‌های مورد حمایت ایران به ما حمله کنند، تهران پاسخگو خواهد بود‎


وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه در هشدار شدید‌اللحنی به جمهوری اسلامی گفت هر حمله‌ای که ایران یا نیروهای نیابتی مورد حمایت تهران علیه آمریکا انجام دهند، واشینگتن مستقیما علیه ایران وارد عمل خواهد شد.

مایک پومپئو روز جمعه ۲۹ شهریور به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «ما به جمهوری اسلامی ایران گفته‌ایم که استفاده از نیروهای نیابتی برای حمله به منافع آمریکا مانع از واکنش ما علیه عامل اولیه [این حملات] نمی‌شود.»

وی افزود: «این یعنی ما نمی‌گذاریم استفاده ایران از نیروهای نیابتی علیه منافع آمریکا بی‌پاسخ بماند. مسئولیت این حوادث بر عهده ایران است.»

آقای پومپئو در ادامه در پاسخ به امکان استفاده آمریکا از گزینه نظامی علیه ایران تنها گفت: «آن‌ها [ایران] به پاسخگویی واداشته خواهند شد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده ایران را مسئول حملات اخیر به مراکز آمریکایی در عراق دانسته است.

روز پنجشنبه ۲۹ شهریور هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن مقصر شناختن ایران در این حملات گفت: «از نظر ما ایران همچنان به عنوان عامل بی‌ثبات کننده در منطقه شناخته می‌شود. آن‌ها به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد مختلف از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایتشان ادامه می‌دهند… واضح بگویم، اگر هر شهروند آمریکایی‌ جانش را [در این میان] از دست بدهد، ما آنها [ایران] را مسئول خواهیم شناخت.»

کاخ سفید نیز ۲۰ شهریورماه با اشاره به حملات اخیر در عراق که کنسولگری آمریکا در بصره و سفارتخانه این کشور در بغداد را نیز هدف گرفته بود، گفت: «ایران هیچ اقدامی برای جلوگیری از این حملات که شبه‌نظامیان مورد حمایتش در عراق انجام داده‌اند، نکرده است. این شبه‌نظامیان تحت حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی ایران هستند.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ۲۱ شهریور این اظهارات مقامات آمریکا را «حيرت‌انگيز، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» خواند.

با این‌حال مایک پومپئو روز جمعه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ایران را «بزرگترین دولت حامی تروریسم» توصیف کرد و گفت: «آن‌ها به شبه‌نظامیان از جمله حزب‌الله لبنان، مکاتیب حزب‌الله و شبه‌نظامیان عراق تسلیحات می‌دهند. آن‌ها حوثی‌های یمن را مسلح می‌کنند و به پرتاب موشک علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌پردازند.»

احتمالا مقصود آقای پومپئو از «مکاتیب حزب‌الله» گروه شیعه كتائب حزب الله در عراق است که گفته می‌شود ایران از آن پشتیبانی می‌کند.

آقای پومپئو تاکید کرد که اگر ایران مسئول مسلح کردن و آموزش دادن به این شبه‌نظامیان است، آمریکا نیز به دنبال منبع پرورش‌دهنده این گروه‌ها خواهد رفت.

«جان کری سیاست خارجی آمریکا را تضعیف کرده است»

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنانش با انتقاد به دیدارهای دو سال اخیر جان کری، وزیر پیشین خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت: «او [جان کری] هرگز با دشمنانمان همچون دشمن رفتار نکرده است.»

آقای پومپئو با اظهار این که «هیچ آمریکای‌ای به خصوص یک وزیر پیشین خارجه آمریکا نباید فعالانه حرفی در جهت تضعیف سیاست‌ خارجی ایالات متحده آمریکا بزند»، تصریح کرد که آقای کری به مقام‌های ایرانی گفته است که «فقط صبر کنید تا دوران این دولت [دولت دونالد ترامپ] به پایان برسد».

آقای پومپئو در حالی این اظهارات را به آقای کری نسبت می‌دهد که وی گفتن این سخنان را تایید نکرده است.

جان کری با این‌حال ۲۲ شهریور در مصاحبه‌ای گفت که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ چندین بار با محمدجواد ظریف دیدار داشته و سعی کرده است بفهمد که چطور می‌توان مسائل را با ایران حل و فصل کرد.

آقای کری در این مصاحبه همچنین افزود که با رویکرد کنونی دولت ترامپ مذاکره با ایران امکان‌پذیر نیست.

به دنبال انتشار این گفت‌و‌گو دونالد ترامپ دیدار جان کری با آقای ظریف را «غیر قانونی» خواند و مایک پومپئو نیز آن را «ناشایست» دانست.

با استفاده از شبکه خبری سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ د.آ/س.ن
XS
SM
MD
LG