لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

آمریکا: بن‌بست در همکاری ایران و آژانس، نشانه‌ای بد برای مذاکرات وین است


مدیرکل آژانس سفر خود به تهران را «بی‌نتیجه» توصیف کرده است
مدیرکل آژانس سفر خود به تهران را «بی‌نتیجه» توصیف کرده است

آمریکا می‌گوید به بن‌بست رسیدن همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، برای مذاکرات احیای برجام که قرار است از هفته آینده از سر گرفته شود، نشانه خوبی نیست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، که روز سه‌شنبه برای دستیابی به توافقی با ایران در زمینه انجام بازرسی‌های این نهاد به تهران سفر کرده بود، بدون هیچ دستاوردی به وین بازگشت. او روز چهارشنبه در وین، با اشاره به رو به اتمام بودن زمان توافق با ایران بر سر دوربین‌های نظارتی مرکز تولید قطعات سانتریفیوژها، اعلام کرد که نتوانسته به توافقی جدید در این باره با ایران برسد.

در این زمینه یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز ناامیدی از نتیجه سفر آقای گروسی به تهران اعلام کرد که «عدم همکاری ایران [با آژانس] نشانه‌ای بد از میزان جدیت آنها در به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات ماست».

این موضوع را خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مخابره کرده است.

مذاکرات آقای گروسی با مقامات ایرانی در آستانه از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام، با توجه به محدودیت‌هایی که اخیراً حکومت ایران برای بازرسی دقیق از مراکز هسته‌ای ایجاد کرده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در عین حال، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه نشست دوره‌ای خود را از جمله برای بررسی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آغاز کرد و بنا بر گزارش‌ها، رافائل گروسی به شورای حکام آژانس گفت از مذاکراتی که این هفته در تهران دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران انجام داده، نتیجه خاصی حاصل نشده است.

او در عین حال تأکید کرد که «از تلاش برای دستیابی به نوعی از تفاهم با ایران» دست نمی‌کشد.

در این میان خبرگزاری ایسنا، شامگاه چهارشنبه از قول بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نوشت که مذاکرات ایران و آژانس «به نهایت نرسید» و کلمه «Inconclusive» در سخنان روز چهارشنبه آقای گروسی «به معنای ناتمام است».

او گفت: «با توجه به اینکه مسائل ما اجزای مختلفی داشت و از طرفی وقت کم بود و ایشان هم در آستانه اجلاس شورای حکام به تهران آمده بودند، نتوانستیم همه مسائل را به انتها برسانیم و جمع‌بندی نهایی داشته باشیم. قرار شد این بحث‌ها را ادامه دهیم و در حقیقت تعاملات همان طور که ایشان هم اشاره کردند و همکاری‌ها با آژانس ظرف روزها و هفته‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد».

همزمان ایرنا اظهارات حسین امیرعبداللهیان، را بازتاب داد که در آن با اشاره به سفر مدیرکل آژانس به تهران، از «حصول توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس» خبر داده شده و به نقل از وزیر خارجه جمهوری اسلامی آمده است که «پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم.»

آقای امیر عبداللهیان در این سخنان که گفت‌وگوی برخط با وزیر خارجه چین ابراز شده، اضافه کرده است که «جمهوری اسلامی ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می‌شود و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی طرف اروپایی، چنانچه آنها با اراده لازم برای اجرای تعهداتشان وارد مذاکرات بشوند، امکان دسترسی سریع به توافق وجود دارد».

ساعاتی پیش از این اظهار نظر، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با رادیوی ملی سراسری آمریکا (ان.پی.آر) اعلام کرد که اگر ایران در مذاکرات هسته‌ای هفته آینده حاضر نشود که به برجام بازگردد و به ساخت بمب هسته‌ای «بسیار نزدیک» شود، ایالات متحده دست روی دست نخواهد گذاشت.

آقای مالی تصریح کرد اگر روندی را که الان دنبال می‌کند ادامه دهد، یعنی ترک میز دیپلماسی و تسریع در برنامه هسته‌ای، پاسخ متناسبی دریافت خواهد کرد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های باقیمانده در برجام که از خرداد امسال به‌دلیل انتخاب ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری متوقف شده، قرار است از روز هشتم آذر در وین از سر گرفته شود. ایالات متحده به دلیل خروج از برجام تاکنون به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حاضر بوده است.

هدف از این مذاکرات مجاب کردن ایران به از سرگیری انجام تعهدات خود در چارچوب برجام و لغو تحریم‌های واشینگتن علیه تهران است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، ایسنا، ایرنا، و رادیوفردا؛ م.ا.

XS
SM
MD
LG