لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

واکنش کاخ سفید به اظهارات جنجالی مکرون: به اوکراین سرباز نمی‌فرستیم


امانوئل مکرون و جو بایدن روسای جمهور فرانسه و آمریکا، عکس آرشیوی
امانوئل مکرون و جو بایدن روسای جمهور فرانسه و آمریکا، عکس آرشیوی

یک روز پس از آن که رئیس‌جمهور فرانسه ایده اعزام نیروهای زمینی غربی به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه را مطرح کرد، کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا برای جنگ در اوکراین سرباز نخواهد فرستاد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه هشتم اسفند گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن به صراحت گفته که ایالات متحده نیروهایی را برای جنگ در اوکراین نمی‌فرستد».

او افزود که آقای بایدن معتقد است «مسیر پیروزی» مستلزم کمک نظامی است که در حال حاضر توسط کنگره آمریکا مسدود شده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه هفتم اسفند در نشست ۲۰ رهبر اروپایی در پاریس تأکید کرد که «هیچ گزینه‌ای» از جمله اعزام نیروی زمینی از طرف اروپا برای مقابله با روسیه در جبهه اوکراین را «نباید حذف کرد.»

آقای مکرون افزود: «هیچ اجماعی در حمایت رسمی از طرح اعزام نیروی زمینی نیست؛ با این همه، هیچ گزینه‌ای را نباید حذف کرد. ما هر کاری در توان‌مان باشد خواهیم کرد تا مطمئن شویم که روسیه پیروز نخواهد شد.»

این اظهارات بلافاصله واکنش کشورهای غربی و ناتو و همچنین اپوزیسیون فرانسه را برانگیخت و اکثریت قریب به اتفاق آن را رد کردند.

اما میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین از اظهارات مکرون استقبال کرد و به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نشانه خوبی است و به وضوح بحث را به سطح دیگری می‌برد.»

مقام‌های ارشد دولت فرانسه روز سه‌شنبه از اظهارات مکرون دفاع و با این حال تلاش کردند آن را کمی ملایم‌تر کنند.

استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت که حضور نیروهای غربی در اوکراین از «آستانه جنگ‌طلبی» عبور نمی‌کند.

او با اشاره به اقداماتی مانند پاکسازی مین، اقدامات سایبری یا «تولید تسلیحات در خاک اوکراین»، تکرار کرد که در مواجهه با تهاجم‌های روسیه، غربی‌ها باید «اقدامات جدیدی را برای حمایت از اوکراین در نظر بگیرند».

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: «برخی از این اقدامات ممکن است مستلزم حضور در خاک اوکراین بدون عبور از آستانه جنگ باشد.»

سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه نیز در جلسه استماع کمیته دفاعی پارلمان این کشور درباره اظهارات مکرون گفت: «واضح است که بحث جنگ علیه روسیه مطرح نیست.»

اما او افزود: «این که بگوییم ما هیچ چیز را حذف نمی‌کنیم، نه ضعیف بودن است، نه تشدیدکننده تنش‌ها و نه باور به اینکه روسیه باید برنده شود».

وزیر دفاع فرانسه گفت: «اگر ما باور نداریم که روسیه باید برنده شود، طبق تعریف، حذف نکردن چیزی، تشدید تنش نیست.»

آقای لکورنو افزود که مکرون این اظهارات را در شرایطی بیان کرد که سران مختلف کشورها در پاریس در حال بررسی این بودند که چه کارهای بیشتری می‌توان انجام داد، به ویژه از نظر «پاکسازی مین‌» یا «آموزش».

در واشینگتن، بایدن روز سه‌شنبه به مقامات کنگره آمریکا را از هزینه «وحشتناک» مخالفت با کمک مالی جدید آمریکا به اوکراین به ارزش ۶۰ میلیارد دلار آگاه کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای دیدار با رهبران دو مجلس کنگره گفت: «در مورد اوکراین، فکر می‌کنم نیاز فوری است».

او افزود: «پیامدهای انفعال روزانه در اوکراین وحشتناک است».

رهبران اوکراین روز یکشنبه از کشورهای غربی خواستند تا کمک‌های نظامی خود را دو سال پس از آغاز تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ حفظ کنند.

اما کمک نظامی بیشتر به اوکراین از طرف بزرگ‌ترین حامی این کشور یعنی آمریکا پشت سد جمهوری‌خواهان در کنگره این کشور متوقف مانده است.

بر اساس گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG