لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

واکنش کرملین و کشورهای غربی به طرح احتمال اعزام نیرو به اوکراین توسط مکرون


امانوئل مکرون (راست) و ولادیمیر پوتین
امانوئل مکرون (راست) و ولادیمیر پوتین

یک روز پس از طرح گزینه احتمالی اعزام نیرو توسط کشورهای اروپایی برای دفاع از اوکراین توسط رئیس‌جمهور فرانسه، کرملین هشدار داد که این اقدام به نفع کشورهای غربی نیست و متحدین پاریس هم واکنش منفی نشان دادند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه، هفتم اسفندماه، در نشست ۲۰ رهبر اروپایی در پاریس تأکید کرد که «هیچ گزینه‌ای» از جمله اعزام نیروی زمینی از طرف اروپا برای مقابله با روسیه در جبهه اوکراین را «نباید حذف کرد».

آقای مکرون در این زمینه اضافه کرد: «هیچ اجماعی در حمایت رسمی از طرح اعزام نیروی زمینی نیست؛ با این همه، هیچ گزینه‌ای را نباید حذف کرد. ما هر کاری در توان‌مان باشد خواهیم کرد تا مطمئن شویم که روسیه پیروز نخواهد شد.»

به نوشته برخی از رسانه‌ها از جمله روزنامه گاردین، این نخستین بار است که بحث از بررسی جمعی اعزام نیرو به اوکراین برای جبران کمبود این کشور در جبهه در برابر افکار عمومی مطرح می‌شود.

در پاسخ به این موضع‌گیری از طرف فرانسه، دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه گفت: «این اقدام [اعزام نیرو] مطلقا به نفع این کشورها نیست، باید آگاه باشند.»

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم غرب را، به «عقلانیت و صحبت از راهکارهای عملی و منطقی» دعوت کرد.

از سوی دیگر، پتر فیولا، نخست وزیر جمهوری چک، در نشست خبری مشترکی با دونالد توسک همتای لهستانی‌اش، ضمن تاکید بر حمایت کامل دو کشور از اوکراین، گفت کشورش برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد.

همزمان مقام‌های آلمان، بریتانیا و اسپانیا هم اعزام نیرو به اوکراین را رد کردند.

دبیر کل ناتو هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد که این سازمان، هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارد.

ینس استولتنبرگ با تاکید بر «حمایت بی‌سابقه نظامی این پیمان از اوکراین» یادآوری کرد که اعزام نیرو به اوکراین در برنامه های این سازمان جایی ندارد.

روبرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی هم دیروز بدون اشاره به هیچ کشوری گفته بود که برخی کشورهای اروپایی،‌ در حال بررسی اعزام نیرو به اوکراین هستند. آقای فیکو البته تاکید کرد که اسلواکی چنین قصدی ندارد.

تهاجم نظامی ولادیمیر پوتین به خاک اوکراین در حالی در آغاز این هفته دو ساله شد که پس از کشته شدن هزاران نفر از دو طرف و آواره شدن میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین، هنوز هیچ چشم‌اندازی از پایان بزرگ‌ترین جنگ اروپا پس از جنگ جهانی دوم پیدا نیست.

در چنین شرایطی، اوکراین از صحبت‌های امانوئل مکرون استقبال کرد. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، سخنان رئیس جمهور فرانسه را «در درجه نخست، نشانه هوشیاری درباره خطراتی» دانست که به گفته او «از سوی روسیه،‌ متوجه اروپاست.

آقای پودولیاک در ادامه گفت: «آغاز بحث درباره امکان حمایت مستقیم از اوکراین با استفاده از نیروهای نظامی را،‌ باید به عنوان اشتیاق برای تاکید مناسب بر خطر روسیه تعبیر کرد».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، هفته‌هاست که هشدار می‌دهد مسکو از تأخیر در رسیدن کمک‌های بیشتر به اوکراین بهره‌برداری می‌کند.

در همین حال کمک نظامی بیشتر به اوکراین از طرف بزرگ‌ترین حامی این کشور یعنی آمریکا پشت سد جمهوری‌خواهان در کنگره این کشور متوقف مانده است.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته تأکید کرده بود که قصد ندارد به نمایندگان اجازه بدهد به بسته ۹۵ میلیارد دلاری کمک‌های امنیتی بین‌المللی برای اوکراین، اسرائیل و تایوان رأی بدهند.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا که دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای دارند ۷۰ رأی مثبت آورد، اما برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد رقابت دوباره دونالد ترامپ که بارها به اروپا و ناتو تاخته و در مقابل از ولادیمیر پوتین تمجید کرده، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رهبران اروپایی را به فکر انداخته است که خود برای کمک بیشتر به اوکراین دست به کار شوند.

یک روز پس از اظهار نظر امانوئل مکرون، گابریل اَتَل، نخست وزیر فرانسه، هم روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه، بر موضع او تأکید کرد و گفت: «در جنگ هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان کنار گذاشت.»

در همین حال، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان، که در پراگ و در نشستی با حضزور همتایانش از جمهوری چک، اسلواکی و لهستان صحبت می‌کرد، تاکید کرد که کشورش، نه تنها نیرویی به اوکراین اعزام نخواهد کرد، بلکه برای کی‌یف سلاح هم ارسال نمی‌کند.

تنش بین دو کشور روسیه و فرانسه بر سر موضوع جنگ اوکراین در هفته‌های اخیر افزایش یافته و مسکو پیشتر تصمیم فرانسه برای تحویل تسلیحات جدید به کی‌یف را «جنون نظامی‌گری» فرانسوی‌ها خوانده است.

دولت مکرون نیز در مقابل روسیه را به راه‌اندازی کارزار اطلاعات نادرست علیه خود متهم کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.
XS
SM
MD
LG