لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

جینا هسپل با تأیید سنای آمریکا رئیس سازمان «سی‌آی‌ای» شد


 جینا هسپل
جینا هسپل

سنای آمریکا برای انتصاب جینا هسپل به عنوان رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سی‌آی‌ای روز پنجشنبه رای‌گیری کرده و نتیجه ۵۱ بر ۴۳ او را تایید کرد.

یک روز پیش‌تر و در جریان جلسه در رای‌گیری کمیته اطلاعات سنای آمریکا، جینا هسپل رای لازم را به دست آورده بود. گزارش‌ها حاکی بود ممکن است دمکرات‌ها به او رای ندهند، ولی رای دمکرات‌ها در جلسه کمیته سنا شکسته شد و جان کورنین سناتور دمکرات در جلسه کمیته اطلاعات سنا به خانم هسپل رای داد و رای‌گیری با نتیجه ۱۰ رای موافق و پنج رای مخالف، پایان یافت.

ولی در جریان رای‌گیری در سنای آمریکا، نه تنها دمکرات‌ها که در اردوگاه جمهوری‌خواهان هم مخالفان خانم هسپل گفته‌ بودند با او موافق نخواهند بود.

جف فلیک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، رند پال،‌سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی و جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، مخالف تایید خانم هسپل بودند.

برنی سندرز سناتور مستقل از ایالت ورمونت و الیزابت وارن نماینده دمکرات از ایالت ماساچوست، از پیش گفته‌ بودند به انتصاب جینا هسپل رای نخواهند داد.

جینا هسپل با ۳۳ سال سابقه کار در سی‌آی‌ای هم اکنون رئیس موقت این سازمان است.

جینا هسپل در جلسه بررسی نامزدی خود در مجلس سنا گفت هیچ‌گاه روش‌های بازجویی را که پس از حملات یازده سپتامبر به اجرا گذاشته شد تکرار نخواهد کرد. ولی تا آنجا پیش نرفت که بپذیرد چنین روش‌هایی هیچ‌گاه نباید به کار برده می‌شد.

دونالد ترامپ در ماه مارس و پس از انتصاب مایک پمپئو رئیس سابق سیا به مقام وزارت خارجه خانم هسپل که ریاست موقت این سازمان را بر عهده گرفته بود به عنوان نامزد ریاست سی‌آی‌ای معرفی کرد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری آسوشیتد پرس، رادیو فردا/ ک.ت.
XS
SM
MD
LG