لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

آمریکا سلاح‌ها و مهمات ارسالی ایران برای حوثی‌ها را بعد از توقیف به اوکراین داد


تصویر منتشرشده از سلاح‌های توقیف‌شده ایران که برای اوکراین ارسال شده است
تصویر منتشرشده از سلاح‌های توقیف‌شده ایران که برای اوکراین ارسال شده است

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) خبر داد که سلاح‌های سبک و مهمات ارسالی از سوی ایران که در مسیر انتقال به حوثی‌های یمن توقیف شده بود، هفته گذشته به اوکراین تحويل داده شده است.

سنتکام در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۲۱ فروردین منتشر شد نوشت: «دولت آمریکا بیش از پنج هزار تفنگ اتوماتیک کلاشینکوف مدل ای ک - ۴۷ اس، تیربار، تفنگ تک‌تیرانداز، آرپی‌جی و بیش از ۵۰۰ هزار گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری را به نیروهای مسلح اوکراین تحويل داده است. این تسلیحات به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه کمک خواهد کرد و برای تسلیح یک تیپ کافی است.»

فرماندهی مرکزی آمریکا افزود که این سلاح‌ها و مهمات در فاصله ماه مه ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۳ از «شناورهای بدون ملیت» ضبط شده و بخشی از تسلیحاتی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای شورشیان حوثی در یمن ارسال کرده است.

بیانیه سنتکام افزود: «این تسلیحات روز اول دسامبر ۲۰۲۳ براساس حکم مصادره که وزارت دادگستری آمریکا صادر کرد در مالکیت دولت قرار گرفت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارسال این تسلیحات به اوکراین در شرایطی انجام می شود که ارتش این کشور با کمبود شدید مهمات روبرو شده، ولی سلاح‌های سبک ایرانی و مهمات آنها نمی‌تواند کمبودهای مهم ارتش اوکراین، ازجمله مهمات سنگین و پدافند ضدهوایی را جبران کند.

حوثی‌های یمن از اوایل آبان حمله به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن را آغاز کرده اند که به یک چالش امنیتی بین‌المللی و تهدیدی جدی برای تجارت دریایی بدل شده است.

حوثی‌ها می گویند این حملات در همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه انجام می شود و تا زمان برقراری آتش بس در این باریکه ادامه خواهد یافت.

سنتکام در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «حمايت ایران از گروه‌های مسلح امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، امنيت نظامیان، کارمندان دیپلماتیک و شهروندان آمریکایی و همینطور متحدان ما را به خطر می اندازد. ما برای افشای اقدامات بی ثبات کننده ایران و مقابله با آن هر اقدامی که ضروری باشد انجام می دهیم.»

دولت آمریکا در مهرماه گذشته نیز ۱.۱ میلیون گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری را که از محموله‌های ارسالی ایران به یمن توقیف کرده بود به اوکراین تحویل داد.

ولی ارسال مهمات سلاح‌های سنگین و پدافند ضدهوایی به اوکراین به دلیل مخالفت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا با بسته کمک نظامی و مالی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین از اواسط سال گذشته میلادی تاکنون به تاخیر افتاده است.

ارتش اوکراین به دلیل نامشخص بودن زمان دریافت کمک‌های تسلیحاتی بعدی از آمریکا ناگزیر شده است مصرف مهمات این نوع سلاح‌ها را جیره‌بندی کند.

دولت آمریکا روز ۱۲ مارس اعلام کرد یک بسته کمک نظامی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار برای اوکراین ارسال کرده است. این اولین مورد از کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف از دسامبر سال گذشته و شامل مهمات توپخانه و سلاح‌های ضدهوایی و ضد تانک بود.

در همان زمان دولت آمریکا تأکید کرد که این کمک تسليحاتی ظرف چند هفته به اتمام خواهد رسید.

با استفاده از گزارش‌های سنتکام، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG