لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

بلینکن در کنار وزیر خارجه مصر: در رابطه با ایران نگرانی‌های جدی مشترک داریم


آنتونی بلینکن (راست) همراه با سامح شکری، وزیر خارجه مصر
آنتونی بلینکن (راست) همراه با سامح شکری، وزیر خارجه مصر

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۷ آبان در یک نشست خبری مشترک با سامح شکری همتای مصری خود در واشینگتن گفت که هر دو کشور «نگرانی‌هایی جدی» در مورد جمهوری اسلامی ایران دارند.

آنتونی بلینکن که در آستانه آغاز گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و مصر سخن می‌گفت، اعلام کرد: «ما نگرانی‌های جدی مشترکی در رابطه با نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، از جمله حمایت این کشور از تروریسم، برنامه موشکی بالستیک آن، و شیوه اسفناک بازداشت خودسرانه اتباع خارجی - از جمله شهروندان آمریکایی - برای اعمال فشار سیاسی را داریم».

او افزود: «ایرانِ مجهز به سلاح هسته‌ای، نیرویی بی‌ثبات‌کننده‌تر در منطقه و فراتر از آن خواهد بود، به همین دلیل است که [جو] بایدن، [رئیس‌جمهوری آمریکا] اخیراً در رم با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود دیدار کرد تا دربارهٔ چگونگی همکاری با یکدیگر برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی‌اش مذاکره کند».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشینگتن و اعضای اروپایی برجام برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای مصمم هستند، اما مشخص نیست که آیا تهران در این مورد جدی است یا نه.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ابعاد نظامی در برنامه اتمی خود را رد می‌کنند و نگرانی‌ها در این مورد را «بی‌پایه» می‌دانند.

آنتونی بلینکن در دو هزارمین روز از بازداشت سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی، در ایران اعلام کرد کلیه شهروندان آمریکا که گروگان گرفته‌شده یا به‌ناحق در بازداشت‌اند، باید آزاد شوند.

مراد طاهباز و عماد شرقی از دیگر شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران هستند. باقر نمازی، پدر سیامک نمازی، نیز همچنان در ایران ممنوع‌الخروج است.

در کنار روابط تیره و تار ایالات متحده با ایران، مصر نیز از سال ۵۸ روابط دیپلماتیک با تهران ندارد و علاوه بر اختلاف نظر درباره مسائل منطقه‌ای، بارها جمهوری اسلامی را به تلاش برای ترويج مذهب شیعه در این کشور متهم کرده است.

عبدالفتاح السیسی، رئيس‌‌جمهوری مصر، تیرماه امسال به عراق سفر کرد که نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری مصری به عراق طی سه دهه گذشته بود. در جریان این سفر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که این سفر به منظور خنثی کردن نفوذ ایران در منطقه انجام شده است.

با وجود این، میرمسعود حسینیان، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران، روز ۲۴ مهر امسال گفت که «در حال تلاش برای بهبود روابط با مصر هستیم» و حل مشكلات ایران و عربستان می‌تواند بر این موضوع تاثيرگذار باشد.

دولت‌های مختلف ایالات متحده که نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» می‌دانند، کوشیده‌اند مهار برنامه موشک‌های بالستیک ایران و تغییر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز در چارچوب مذاکرات با مقام‌های تهران بگنجانند، اما طرف‌های ایرانی همواره این امر را منتفی دانسته‌اند.

گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و مصر که از روز دوشنبه در واشینگتن آغاز شد، اولین گفت‌وگو از این دست در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن و اولین گفت‌وگوی استراتژیک بین دو کشور از سال ۲۰۱۵ به‌ این سو است.

بنابر گزارش‌ها، در این گفت‌وگوها مسائل اسرائیل و فلسطینیان، تحولات سوریه، حضور مزدوران خارجی در لیبی و سدسازی بر روی نیل از سوی اتیوپی در دستور کار قرار دارد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا و سایت رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG