لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

هشدار قانون‌گذاران آمریکایی در مورد «حضور و نفوذ» ایران و روسیه در سوریه


نیروهای آمریکایی در شمال رقه؛ سوریه، نوامبر ۲۰۱۶
نیروهای آمریکایی در شمال رقه؛ سوریه، نوامبر ۲۰۱۶

شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده در مورد گسترش حضور روسیه و ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده و از راهکارهای دولت‌های آمریکا و یا خروج نیروهای آمریکایی انتقاد کرده‌اند. همزمان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نسبت به بازگشت نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش در مناطقی از سوریه هشدار داده‌است.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفته مسکو و تهران به‌دلیل سرمایه‌گذاری و اقدامات سال‌های اخیر خود، به «نفوذ چشم‌گیری» در منطقه بحران‌زده خاورمیانه دست پیدا کرده‌اند؛ در حالی‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه سخن گفته‌است.

سناتور کورکر روز ۲۸ فروردین به خبرنگاران گفته «فکر می‌کنم برنامه دولت این است که مبارزه علیه داعش را به سرانجام برساند و دخالتی نکند».

سناتور کورکر پس از دیدار پشت درهای بسته با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، که در نشستی با قانون‌گذاران شرکت کرده بود، اظهار داشت «سوریه به روسیه و ایران رسیده‌است. آن‌ها در حال تعیین آینده هستند».

او افزوده است «شاید ما در میان گزینه‌ها باشیم، ولی اگر فقط حرف بزنید و هیچ کاری برای شکل‌دادن به آن‌چه در محل رخ می‌دهد نکنید، آن‌وقت فقط حرف زده‌اید».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید لیندزی گراهام، دیگر سناتور جمهوری‌خواه، در مورد نبود یک راهکار نظامی هشدار داده است: «هیچ راهکار نظامی روی میز نیست تا بر مبنای آن بتوان با دخالت‌های مخرب ایران و روسیه مقابله کرد».

نشریه واشینگتن‌اگزماینر از آقای گراهام نقل کرده است که «چرا اسرائیل بارها [سوریه] را بمباران کرده است؟ چون آن‌ها شاهد افزایش حضور ایران و حزب‌الله هستند و باید خودشان دست به کار شوند».

شماری از قانون‌گذاران دمکرات نیز انتقادهایی را مطرح کرده‌اند. از جمله سناتور کریس کونز، که می‌گوید دولت دونالد ترامپ، «در ارائه یک برنامه فراگیر [در مورد سوریه] ناموفق بوده است».

سناتور باب کورکر، در عین حال از سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، و این‌که او در سال ۲۰۱۳ روسیه را به‌عنوان یک قدرت تصمیم‌گیرنده در مورد خلع سلاح شیمیایی دمشق پذیرفت، انتقاد کرده‌است.

سناتور دمکرات تیم کین نیز اساسا از حمله موشکی آمریکا و دو متحد آن به سوریه انتقاد کرده و آن را «غیرقانونی» نامیده‌است.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در گفت‌وگویی با شبکه «الحره» تاکید کرده بود «ایران همیشه برای ما مایه نگرانی جدی است». او حضور تهران در سوریه را نیز «مایه نگرانی جدی» توصیف کرده بود.

خانم نائرت گفته است «ایران به حزب‌الله [لبنان] پول و اسلحه می‌رساند، اما حضور حزب‌الله در سوریه فقط باعث و بانی مصیبت بیشتر برای مردم سوریه است، بنابراین حضور ایران در سوریه برای ما مایه نگرانی جدی است».

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌روند. هر دو کشور می‌گویند به درخواست دولت مرکزی سوریه که نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست، و برای مقابله با آن‌چه دمشق، مسکو و تهران «گروه‌های تروریستی» می‌دانند وارد کارزار سوریه شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اخیرا این موضوع را مطرح کرده است که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، با پایان یافتن نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی در آن کشور است. آقای ترامپ گفته است «ما به زودی از سوریه خارج خواهیم شد. اجازه دهیم ديگران ادامه کار را به دست بگیرند».

این گفته‌ها واکنش‌هایی را نیز همراه داشت، از جمله در خود منطقه خاورمیانه که کشورهایی مانند عربستان سعودی خواستار تدوام حضور نیروهای آمریکایی در سوریه شدند. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفته بود با ترامپ صحب و او را قانع کرده نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج نکند. ساعاتی پس از این گفته‌های امانوئل مکرون، کاخ سفید آمریکا بار دیگر تاکید کرد «ماموریت ایالات متحده در سوریه تغییری نکرده» و رئیس‌جمهوری «خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر نیروهای آمریکایی به خانه» است.

روز سه‌شنبه سرهنگ رایان دیلن، یکی از سخنگویان ائتلاف به رهبری آمریکا، گفت حکومت بشار اسد و متحدان آن، در کنترل مناطقی که از داعش بازپس‌گرفته‌اند، موفقیت کامل و پایدار ندارند.

سرهنگ دیلن گفته است «وقتی به مناطقی که در دست داعش است و ما در آن عملیات نداریم و متحدان ما در آن حضور ندارند، نگاه می‌کنیم، نفرات داعش موفق به بازگشت و کنترل مناطق شده‌اند، از جمله بخش‌هایی از حاشیه‌های جنوبی دمشق». سخنگوی ائتلاف در مورد احیای داعش در غرب رود فرات نیز هشدار داده‌است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، واشینگتن‌اگزماینر، هیل|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG