لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

هشدار سازمان ملل در مورد «پیامدهای انسانی» تصمیم جدید آمریکا علیه حوثی‌ها


حوثی‌های یمن
حوثی‌های یمن

تصمیم تازه دولت ترامپ برای اضافه کردن جنبش حوثی‌های یمن به فهرست سازمان‌های تروریستی، باعث سردرگمی سازمان‌های امدادی در این کشور شده و اخطارهای سازمان ملل و جمهوری‌خواهان ارشد را نیز به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات و نهادهای مختلف با ذکر این‌که یمن در معرض خطر قحطی قرار دارد گفتند که این تصمیم می‌تواند تأثیر انسانی مخربی بر این کشور درگیر جنگ بگذارد.

گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران، شمال یمن را در دست دارد و گروه‌های امدادی برای کمک‌رسانی به مردم یمن ناگزیرند که با این گروه کار کنند. امدادگران و کمک‌های امدادی از طریق فرودگاه صنعا و بندر حُدیده که در اختیار حوثی‌هاست وارد یمن می‌شوند.

در روزهای اخیر منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که دولت ترامپ ضمن تروریستی نامیدن حوثی‌ها، مجوزهایی نیز صادر می‌کند که روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن قطع نشود.

یک «منبع مطلع» در گفت‌وگو با رویترز تأکید کرده است که تحریم‌های ایالات متحده مانع سازمان‌های امداد و کمک برای انجام اقدامات انسان‌دوستانه آنها نمی‌شود.

با وجود این، روز سه‌شنبه استفان دویاریچ، سخنگوی سازمان ملل، گفت که ابعاد عملیات بشردوستانه سازمان ملل در یمن «عظیم» است و این اقدام ایالات متحده «احتمالاً پیامدهای جدیِ انسانی و سیاسی خواهد داشت.»

بنابر گزارش‌ها، سازمان‌های امدادی روز دوشنبه از تصمیم جدید واشینگتن ابراز تأسف کرده و دیوید میلیبند، مدیر اجرایی «کمیته نجات بین‌المللی»، این تصمیم را«یک خرابکاری کامل دیپلماتیک» خواند.

وزیر خارجه پیشین بریتانیا در ادامه گفت: «آخرین چیزی که مردم یمن به آن نیاز دارند قطع بیشتر کمک‌های انسانی و اقتصادی است.»

او اضافه کرد: «به عکسِ چنین اقدامی نیاز داریم، یعنی فشار مؤثر بر همه طرف‌های درگیر تا استفاده از غیرنظامیان به عنوان گروگان در بازی‌های جنگی خود را کنار بگذارند.»

در همین حال، سناتور جیم ریش، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و مایکل مک‌کول، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان ایالات متحده، نیز در بیانیه مشترکی ابراز نگرانی کردند که بدون در نظر گرفتن برخی ارفاق‌ها، این تصمیم دولت ترامپ «تأثیرات ویرانگر بر امور بشردوستانه خواهد داشت.»

تروریستی اعلام کردن حوثی‌ها قرار است رسماً در روز آخر کاری دولت دونالد ترامپ اعمال شود، یعنی یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس ‌جمهور منتخب، در ۲۰ ژانویه (یکم بهمن).

به نوشته آسوشیتدپرس، چندین گروه امدادرسان از بایدن درخواست کرده‌اند بلافاصله این تصمیم را تغییر دهد.

بنابر این گزارش، تیم انتقالی بایدن هنوز نظر یا تصمیم خود را در این رابطه بیان نکرده است.

مقامات حوثی در قبال این تصمیم دولت ترامپ حالتی ستیزه‌جویانه به خود گرفته و محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب این گروه، در توئیتر خود نوشته است که «ما ترسی [از این اقدام] نداریم.»

در ایران نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است این اقدام «محکوم به شکست» است و ایالات متحده در نهایت باید با حوثی‌ها وارد مذاکره شود.

با استفاده از آسوشیتدپرس و گاردین، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG