لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

«احتمال اندک» اقدام عملی سنای آمریکا در حمایت از اعتراضات در ایران


جیم ریش (وسط) در دیدار با رئیس جمهور سابق اوکراین
جیم ریش (وسط) در دیدار با رئیس جمهور سابق اوکراین

اگرچه برخی سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حمایت خود از اعتراضات مردمی در ایران را اعلام کرده‌اند، به گفته وب‌سایت خبری د هیل، انتظار نمی‌رود که حمایت سنای آمریکا با اقدامی عملی همراه شود.

سناتور جیم ریش، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، به این وب‌سایت گفت که موضوعات زیادی هنوز در دستور کار سنا است که معوق مانده است، از اعتراضات هنگ‌کنگ تا تحریم‌ها علیه ترکیه، وضعیت عراق و لبنان و موارد دیگری که فعلا تمرکز سناتورها بر روی آنهاست.

سنای آمریکا روز چهارشنبه، ۲۹ آبان‌ماه، لایحه حمایت از «حقوق بشر و دموکراسی» در هنگ‎کنگ را تصویب کرد.

بیش از شش ماه است که اعتراضات در هنگ‌هنگ به حفظ استقلال قضایی، اقتصادی و سیاسی از چین ادامه دارد.

اعتراضات در ایران نیز طی چند روز گذشته در ده‌ها شهر ادامه داشته و بنا بر گزارش گروه‌های حقوق بشری و رادیوفردا، تاکنون بیش از صد نفر در اعتراضات کشته و هزار نفر بازداشتشده‌اند.

سناتورهایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تاکنون حمایت خود از معترضان ایرانی برای آزادی حق بیان و تجمعات اعتراضی را اعلام کرده و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به خفقان رسانه‌ای و ارتباطات پایان دهد.

طی چند روز گذشته اینترنت در ایران تقریبا به طور کامل مسدود بوده است.

با این حال آقای ریش گفته است اتخاذ تصمیمی از طرف همه اعضای سنا در رابطه با اعتراضات ایران فعلا محتمل نیست.


سنای آمریکا همچنین هفته‌هاست که برای تصویب لایحه‌ای پیرامون اعمال تحریم‌های تنبیهی علیه ترکیه در پی ورود ارتش این کشور به منطقه شمال شرق سوریه که در کنترل کردهای متفق آمریکا در سوریه است، به تفاهم نرسیده است.

سناتور دیک دربین به نشریه هیل گفته است: «ما هنوز پیرامون موضوعاتی مانند ترکیه و هنگ‌کنگ مردد هستیم. نمی‌دانم کمیته روابط خارجی سنا منتظر چیست و بی‌تردید در موضوعات آتی نیز این تعلل ادامه خواهد داشت.»

همچنین هفته‌هاست که اعتراضات در عراق و لبنان ادامه دارد که طیف مطالبات معترضان از فساد تا وضعیت بد معیشتی و نفوذ ایران در این کشورها را در برمی‌گیرد.

ایران مهم‌ترین حامی حزب‌الله لبنان است و نفوذ زیادی در عراق، خصوصا دولت این کشور دارد.

سناتور تد کروز یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید: «اعتراضات ایران فرصتی برای تغییر و یک دوره پر قدرت اعتراضات مردمی است» و اظهار امیدواری کرده است سنای آمریکا اقدامی در رابطه با اعتراضات ایران بکند.

مراد قربان رئیس اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار نیز به نشریه هیل گفته است اقدام قاطع قانونگذاران آمریکایی برای حمایت از حق آزادی بیان و تجمعات اهمیت دارد، خصوصا این که بخش بزرگی از مردم ایران خواهان روابط خوب با آمریکا هستند.

بر اساس آمارها حدود یک میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می‌کنند و آقای قربان گفته است ۹۰ درصد آنها بستگانی در ایران دارند که درباره چگونگی واکنش آمریکا به اعتراضات دغدغه دارند.

به گفته وی، آمریکا باید حساب دولت و مردم ایران را از هم جدا کند و اقداماتی اتخاذ کند که حامی مردم و علیه رژیم جمهوری اسلامی باشد.

در سکوت مقامات ایران، عفو بین‌الملل گزارش داده است که حداقل ۱۰۶ معترض ایرانی در حوادث اخیر کشته شده‌اند. برخی از گزارش‌ها شمار کشته شده‌ها را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

دولت آمریکا حمایت خود از اعتراضات مردمی ایران را اعلام کرده و برخی نهادهای حقوق بشری از برخورد خشن جمهوری اسلامی با مردم اظهار نگرانی کرده‌اند.

منابع: نشریه هیل، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG