لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

هشدار مقام آمریکایی به استفاده‌کنندگان از سازوکار مالی اروپا برای تجارت با ایران


گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)
گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا (عکس از آرشیو)

گوردون سوندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، در خصوص استفاده از سازوکار مالی اروپا یا «اینس‌تکس» برای تجارت با ایران هشدار داده است.

به گزارش«بلومبرگ» گوردون سوندلند در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفته است، ایالات متحده کسانی را که از (سازوکار مالی اروپا) به جز همکاری‌های انساندوستانه استفاده کنند، مورد تحریم قرار خواهد داد.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا تصریح کرده است: ما آنان را پیدا و مورد تحریم قرار خواهیم داد و اجازه تجارت با آمریکا به آنها نمی‌دهیم.

گوردون سوندلند در ادامه تاکید کرده است، تهدید آمریکا به مثابه آن است که سازوکار مالی وجود خواهد داشت، اما کسی از آن استفاده نخواهد کرد.

آقای سوندلند همچنین ایجاد «اینس‌تکس» را اقدامی از سوی کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته ای با ایران ارزیابی کرده است.

سه کشور اروپایی حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا، روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن از ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت نام «اینس‌تکس» (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) خبر دادند.

یران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا پس از دو سال مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که علاوه بر تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را نیز به حال تعلیق در آورد.

دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ مخالف سرسخت این توافق بوده و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود.

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست. واشینگتن پیرو این تصمیم، در ماه مرداد و آبان بار دیگر تحریم‌های معلق شده ایران را بازگرداند.

سازوکار مالی اروپا در ایران نیز واکنش را پی داشته است.

مخالفان دولت حسن روحانی می‌گویند اروپا را با شروطی درباره لوایح پولشویی همراه کرده است که پذیرش آن قابل قبول نیست.

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، نیز روز دوشنبه ۱۵ بهمن، گفته بودکه اروپا برای اجرای سازوکار مالی با ایران «دو شرط تحقیرآمیز» تعیین کرده است.

به گفته آقای لاریجانی، پذیرش مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و مذاکره درباره برنامه موشکی ایران، دو شرط اروپاست.

این در حالی است که حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، در توییتر خودنوشت که در بیانیه این سه کشور اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی به عنوان «شرط نیامده»، بلکه به عنوان «انتظار» از ایران آمده، که «آن هم به علت دخالت سیستم بانکی در پرداخت‌هاست».

با استفاده از بلومبرگ و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG