لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

منوچین: به‌زودی توصیه‌ها درباره «تیک تاک» را به رئیس جمهوری آمریکا ارائه می‌کنیم


استیو منوچین
استیو منوچین

استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه ۸ مرداد گفت فعالیت تیک تاک، شبکه اجتماعی اشتراک ویدئو در حال بررسی است و وزارت خزانه داری طی روزهای آینده توصیه‌های خود را در اختیار رئیس جمهور قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این اولین باری است که مقامات دولت آمریکا اعلام می کنند فعالیت تیک تاک از سوی کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌های خارجی در حال بررسی است. این کمیته که زیر نظر وزارت خزانه داری فعالیت می کند مسئول بررسی و ارزیابی خطر سرمایه گذاری‌ها و شرکت‌های خارجی برای امنیت ملی آمریکاست.

اسیتو منوچین گفت:«فعالیت تیک تاک از سوی کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌های خارجی در دست بررسی است و ما توصیه‌های خود را در روزهای آینده به رییس جمهور ارائه خواهیم کرد و گزینه‌های مختلف را در نظر داریم.»

خبرگزاری رویترز در ماه نوامبر گزارش داده بود که شرکت چینی «بایت دنس» مالک تیک تاک به دلیل خرید شبکه اجتماعی آمریکایی «موزیکال.لی» به بهای یک میلیارد دلار و همچنین نگرانی‌های قانونگذاران آمریکایی در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و ادعاهای مربوط به سانسور از سوی کمیته نظارت بر سرمایه گذاریهای خارجی مورد تحقیق قرار گرفته است.

یک سخنگوی تیک تاک گفت نمی تواند در مورد تحقیقات کمیته نظارت بر سرمایه گذاری‌های خارجی اظهار نظر کند ولی این شرکت «در حال تولید بهترین ساختارهای امنیتی» و ارائه امن‌ترین خدمات به کاربران است.

دونالد ترامپ نیز روز چهارشنبه پس از سخنان استیو منوچین گفت:«ما در حال بررسی فعالیت‌های تیک تاک هستیم.»

همزمان با تشدید تنش در مناسبات چین و آمریکا شرکت تیک تاک و مالک آن نیز زیر ذره بین قرار گرفته اند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش گفت دولت این کشور در حال بررسی ممنوع کردن فعالیت تیک تاک است و سخنگوی کاخ سفید نیز هفته گذشته گفت اقدامات در مورد شرکت تیک تاک طی هفته‌های آینده اجرا خواهد شد.

همزمان گروهی از سناتورهای جمهوری خواه در مورد احتمال دخالت تیک تاک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مارک روبیو، تام کاتن و تعدادی دیگر از قانونگذاران جمهوری خواه روز سه شنبه در نامه‌ای از دولت دونالد ترامپ خواستند تهدیدهای ناشی از احتمال دخالت این شبکه پرطرفدار در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی کند.

این قانونگذاران در نامه خود به سانسور مضامین حساس در شبکه اجتماعی تیک تاک از جمله حذف یک ویدئو انتقادی از نحوه رفتار دولت چین با اقلیت ایغور و ادعاهای مربوط به دستکاری و جهت داد دادن بحث‌های سیاسی در این شبکه توسط دولت چین استناد کرده اند.

یک سخنگوی شرکت تیک تاک گفت با وجودیکه شبکه اجتماعی ما مخصوص بحث‌های سیاسی نیست «با سرمایه گذاری و اقدامات موثر سعی می کند امنیت این شبکه را تامین کند و از تجارب سایر شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری قبلی بیاموزد.»

او افزود:«تیک تاک در حال حاضر سیاست‌های مشخصی در مقابله با انتشار اطلاعات غلط دارد و آگهی‌های سیاسی را نمی پذیرد و کنترل مضامینی که در شبکه اجتماعی تیک تاک منتشر می شود بر عهده کارمندانی است که در کالیفرنیا کار می کنند و تحت نفوذ هیچ قدرت خارجی نیستند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت پکن هیچ نفعی در انتخابات آمریکا ندارد و از برخی مقامات دولت آمریکا خواست «سرکوب» شرکت‌های چینی را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG