لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

ابراز تاسف وزارت خارجه مصر از تصمیم آمریکا برای کاستن از کمک‌ به این کشور


سامح شکری (راست) در کنار همتای سعودی‌اش
سامح شکری (راست) در کنار همتای سعودی‌اش

ساعتی پس از آن که برخی رسانه‌ها از تصمیم دولت آمریکا برای کاستن از کمک‌های مالی به مصر خبر دادند، وزارت خارجه مصر از این تصمیم ابراز تأسف کرد و دست‌کم یک دیدار بین مقام‌های دو کشور لغو شد.

خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، در گزارش‌هایی اختصاصی خبر داده‌اند دولت آمریکا به دلیل «عدم پیشرفت مصر در امور حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک» قصد دارد کمک‌های مالی به این کشور را محدود کند.

بنابر این گزارش‌ها، کمک ۹۵.۷ میلیون دلاری به مصر رد شده و کمک ۱۹۵ میلیون دلاری به آن کشور نیز به تعویق افتاده است.

مقام‌های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش‌ها ابراز نکرده‌اند.

اما وزارت خارجه مصر صبح چهارشنبه، یکم شهریور، با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود، با ابراز تأسف از چنین تصمیمی، آن را نشانه سوء فهم از روابط راهبردی بین دو کشور دانست.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که هیأتی آمریکایی، به ریاست جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رهسپار خاورمیانه شده است.

دفتر سامح شکری، وزیر خارجه مصر، در پیامی به رسانه‌ها بدون ذکر دلیل اعلام کرد دیدار او با جرد کوشنر لغو شده است؛ با این حال دفتر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر گفته است تغییری در دیدار کوشنر – سیسی که طبق برنامه قبلی قرار است عصر چهارشنبه انجام شود ایجاد نشده است.

به نوشته رویترز، یکی از عمده‌ترین انتقادهای آمریکا به قانون محدود کردن فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) در مصر است.

بر اساس مصوبه پارلمان مصر که حدود سه ماه پیش با امضای عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری آن کشور به قانون بدل شد، از گستره فعالیت سمن‌ها به‌شدت کاسته می‌شود و تخلف از این قانون، مجازات تا پنج سال زندان را در پی خواهد داشت.

خبر کاسته شدن از کمک‌های مالی آمریکا به مصر، یک روز پس از آن منتشر می‌شود که واشینگتن درباره تداوم کمک‌های مالی‌اش به پاکستان نیز هشدار داد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد از اسلام‌آباد خواست تا در مبارزه با تروریسم رویکرد دیگری در پیش بگیرد؛ زیرا به گفته او، تداوم رابطه دو کشور و همچنین کمک‌های آمریکا به پاکستان در گرو چنین تغییری است.

XS
SM
MD
LG