لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۱

آمریکا برای بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست می‌دهد


سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست مجازی شورای حقوق بشر سازمان ملل
سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست مجازی شورای حقوق بشر سازمان ملل

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ششم اسفند گفت که این کشور روند بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل را آغاز خواهد کرد که احتمالا در سال آینده به احیاء کرسی آمریکا در این نهاد منجر خواهد شد. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ این نهاد را ترک کرد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام تصمیم این کشور برای احیاء کرسی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل، بر ضرورت انجام اصلاحات در این نهاد و پايان دادن به تمرکز «یک‌جانبه» بر بررسی عملکرد حکومت اسرائیل تاکید کرد.

آقای بلینکن در سخنرانی ویدئویی خود در مورد عملکرد کشورهایی نظیر میانمار که اخیرا شاهد یک کودتای نظامی بوده، چین که به سرکوب مسلمانان اویغور متهم شده و روسیه که به دلیل بازداشت آلکسی ناوالنی و سرکوب تظاهرات صلح آمیز طرفداران او محکوم شده است، ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده حقوق بشر و دمکراسی را محور سیاست خارجی خود قرار داده است چون در استقرار صلح و ثبات نقش حیاتی دارند. آمریکا در انتخابات مربوط به تعیین اعضای شورای حقوق بشر برای دوره ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ شرکت خواهد کرد».

مجمع عمومی سازمان ملل معمولا در ماه اکتبر در مورد تعیین اعضای شورای حقوق بشر این سازمان که ۴۷ عضو دارد رای‌گیری می‌کند.

آمریکا در حال حاضر عضو ناظر این نهاد است و در پایان سال جاری که عضویت دانمارک، ایتالیا و اتریش از مجموعه کشورهای اروپای غربی به پایان خواهد رسید می‌تواند درخواست عضویت دائمی خود را ارائه دهد.

دولت دونالد ترامپ در اواسط سال ۲۰۱۸ در اعتراض به تمرکز یک‌جانبه شورای حقوق بشر سازمان ملل بر عملکرد دولت اسرائیل و مخالفت با پیشنهاد نماینده آمریکا برای انجام اصلاحات از این نهاد خارج شد.

یکی دیگر از دلایل اعتراض آمریکا ترکیب اعضای این نهاد بود که در حال حاضر شامل چین، روسیه، اریتره، کوبا و ونزوئلا می‌شوند که همگی متهم به نقض حقوق بشر هستند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر این نکته گفت: «کشورهایی که در زمینه حقوق بشر بدترین عملکرد را دارند نباید عضو این شورا باشند».

او در عین حال خواستار پایان دادن به یکی از موضوعات همیشگی در دستور کار شورای حقوق بشر، موسوم به موضوع هفتم شد که عملکرد دولت اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین است.

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از سخنانش گفت دولت آمریکا به تمرکز روی نقض حقوق بشر در کشورهایی نظیر کوبا، ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه ادامه خواهد داد و بر درخواست آمریکا برای آزادی آلکسی ناوالنی و سایر منتقدان حکومت روسیه تاکید کرد.

سخنرانی وزیر خارجه آمریکا بخشی از آخرین جلسه سخنرانی مقامات ارشد کشورهای جهان خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل بود که تا روز ۲۳ مارس ادامه خواهد داشت.

یکی دیگر از سخنرانان جلسه روز چهارشنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بود که در سخنرانی خود با تمرکز روی پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا بر حقوق بشر از کشورهای غربی انتقاد کرد.

آقای لاورف گفت: «همه‌گیری ویروس مشکلات قدیمی کشورهای غربی مثل نژادپرستی، بیگانه ستیزی و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی را برجسته کرده و نشان می‌دهد که بی‌عدالتی در این کشورها ریشه‌های عمیق دارد».

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت کنترل بیشتر شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد و نگرانی‌های مسکو در مورد سیاست «غیرشفاف» شبکه‌های اجتماعی را تکرار کرد.

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آمریکا ادعا نمی‌کند که کشور بی‌عیب و نقضی است ولی ما همواره تلاش می‌کنیم معایب خود را برطرف کرده و با شفافیت و پاسخگویی بیشتری رفتار کنیم».

او افزود: «ما با چالش‌های خود به شیوه‌ای شفاف و علنی برخورد می‌کنیم که در برخی موارد ممکن است دردناک و کریه باشد. ولی روش برخورد ما باز و همه جانبه است».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG