لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

اعلام خروج نیروهای آمریکا از آلمان؛ ترامپ: برلین هزینه‌های دفاعی را نمی‌دهد


سربازان آمریکایی در آلمان
سربازان آمریکایی در آلمان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تصمیم برای خروج نیروهای نظامی این کشور از آلمان را نتیجه کوتاهی برلین در عدم پرداخت هزینه‌های امور دفاعی عنوان کرد.

ایالات متحده تا چند هفته بعد ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر از نیروهای نظامی خود را از آلمان خارج می‌کند، امری که پنتاگون آن را جابه‌جایی «استراتژیک» نیروها نامیده است.

وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه ۸ مرداد گفت پنتاگون حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای نظامی خود را از آلمان به آمریکا بازمی‌گرداند و حدود ۵ هزار و ۶۰۰ سرباز را هم به دیگر کشورهای عضو ناتو از جمله ایتالیا و بلژیک اعزام می‌کند.

وی اظهار داشت که برخی از این نیروها همچنین می‌توانند به لهستان و کشورهای حوزه بالتیک منتقل شوند که در این صورت واشینگتن با این کشورها باید به توافق دست یابد.

با این اقدام که برای دولت ایالات متحده چندین میلیارد دلار هزینه دارد، شمار نیروهای آمریکا در آلمان به حدود ۲۴ هزار نفر می‌رسد.


آقای اسپر تاکید کرد که این اقدام بخشی از برنامه او برای جابه‌جایی نیروهای نظامی ایالات متحده در سراسر جهان است تا بهتر بتوانند با تهدیدات روسیه و چین مقابله کنند.

او گفت: «این جابه‌جایی نیروهای ما در اروپا گویای یک تغییر بزرگ و مثبت استراتژیک است.»

اما از سوی دیگر دونالد ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که آلمان سهم خود از هزینه‌های دفاعی اروپا را پرداخت نکرده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت: «نمی‌خواهیم که بیش از این ما را بدوشند... ما از آلمان حفاظت می‌کنیم، اما چون آنها هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند نیروهایمان را کاهش می‌دهیم.»

بر اساس این تصمیم که تا چند هفته آینده اجرایی خواهد شد، برخی قرارگاه‌های عملیاتی ایالات متحده از آلمان به بلژیک و ایتالیا منتقل می‌شود.

پنتاگون همچنین یک اسکادران جنگنده اف‌-۱۶ را از آلمان به ایتالیا گسیل می‌کند و مقر فرماندهی ایالات متحده در اشتوتگارت را می‌بندد.

این تصمیم ایالات متحده را آقای ترامپ در ماه ژوئن و در بحبوحه تنش‌های سیاسی و تجاری میان دو کشور به طور ناگهانی اعلام کرده بود. همان زمان رئیس جمهوری آمریکا در صدد برگزاری نشست رهبران گروه هفت در واشینگتن بود که خانم مرکل حضور در این نشست را به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا رد کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که خروج نیروهای نظامی آمریکا می‌تواند تاثیر اقتصادی چشم‌گیری بر آلمان بگذارد. این کشور از پایان جنگ جهانی دوم میزبان ده‌ها هزار نیروی نظامی ایالات متحده بوده است.

XS
SM
MD
LG