لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

مقام آمریکایی از برچیدن «شبکه مالی ایران در امارات» خبر داد


سیگال مندلکر، ‌معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی
سیگال مندلکر، ‌معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۲۱ تیرماه، از متلاشی شدن «شبکه غیرقانونی انتقال پول به سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در دبی خبر داد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست گزارش می‌دهد که این مقام آمریکایی همچنین با اشاره به نارضایتی اقتصادی در داخل ایران ابراز امیدواری کرده است که فشارها از خارج و داخل «فعالیت‌های شرورانه جمهوری اسلامی در منطقه» را محدود کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از سیگال مَندلکِر، ‌معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، گزارش داد که این شبکه زمینه «انتقال میلیون‌ها دلار به دست سپاه قدس» را فراهم می‌کرد.

سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و زیر نظر قاسم سلیمانی اداره می‌شود که بر امور نظامی ایران در خارج از کشور از جمله در سوریه و عراق نظارت دارد.

به گفته خانم مندلکر، شبکه مذکور که تحت نظر «مقامات عالی‌رتبه از بانک مرکزی ایران» اداره می‌شد در ماه مه سال جاری میلادی، اردیبهشت‌ماه گذشته، متلاشی شده است.

به گفته این مقام که در سفری یک هفته‌ای از عربستان سعودی و کویت اکنون به امارات متحده عربی رسیده است، صرافی‌های ایرانی با استفاده از نظام مالی امارات پول را از ایران خارج کرده و آن را به دلار آمریکا تبدیل می‌کردند.

آن طور که در گزارش رویترز آمده است، این دلارها سپس «برای گروه‌های تحت‌الحمایه ایران در منطقه» مصرف می‌شد.

سیگال مندلکر از ارائه مشخصات صرافی‌ها و مقامات خودداری کرده، اما گفته‌های او می‌تواند به یک گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا مربوط باشد که در اردیبهشت‌ماه گذشته منتشر شد.

در آن زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که شش شخص حقیقی و سه شخص حقوقی ایران را به «اتهام میلیون‌ها دلار انتقال مالی به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

در پی این اطلاعات، وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین گفت که مشغول همکاری با امارات متحده عربی است تا شبکه دسترسی مالی بانک مرکزی ایران به ذخایر ارزی در بانک‌های خارجی را مختل کند.

مسعود نیک‌بخت، سعید نجف‌پور و حسن خدایی سه شخص حقیقی بودند که وزارت خزانه‌داری به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده بود.

هفته گذشته نیز خبرگزاری رسمی امارات گزارش کرد که سازمان کالا و اوراق بهادار امارات متحده عربی به شرکت‌های این کشور دستور داده است تا اموال و دارایی‌های ۹ فرد و نهاد ایرانی را که پیشتر نام‌شان در فهرست «تروریستی» امارات قرار گرفته بود شناسایی و مسدود کنند.

در پی خروج رسمی دونالد ترامپ از برجام، دولت آمریکا بر تلاش خود برای فشار، به‌ویژه فشار مالی، بر حکومت ایران افزوده است.

از سوی دیگر دولت حسن روحانی و به طور کلی حکومت ایران تحت فشار انتقادات و اعتراضات مردم در داخل کشور است که هر روز در گوشه‌ای از وضع اقتصادی و معیشتی خود ابراز نارضایتی می‌کنند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز، روزنامه واشینگتن پست، رادیوفردا / ف. دو / پ. پ
XS
SM
MD
LG