لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

وزارت خزانه‌داری آمریکا: صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران نیاز به مجوز ندارد


نمایی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در واشینگتن
نمایی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در واشینگتن

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد، برخی تجهیزات ماهواره اینترنتی اجازه صادرات به ایران را دارند، امری که به معنای آن است که ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، برای ارائه خدمات اینترنت استارلینک در ایران، احتمالا نیازی به مجوز نخواهد داشت.

ایلان ماسک روز دوشنبه گفته بود که شرکت او خواستار معافیت از تحریم‌های ایران می‌شود. او در پاسخ به یکی از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی توییتر مبنی بر امکان ارائه خدمات اینترنت استارلینک به مردم ایران نوشت: «استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌های ایران خواهد شد.»

توییت آقای ماسک جزییاتی درباره برنامه او برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران به دست نمی‌دهد، اما این توییت مصادف شده با اعتراضات گسترده‌ مردم شهرهای مختلف ایران به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد.

بسیاری از کاربران توییتر با توجه به محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ایران از ایلان ماسک خواسته بودند ایستگاه‌های اینترنت ماهواره‌ای برای مردم ایران دایر کند.

یکی از سخنگوهای وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با صدور اطلاعیه‌ای گفت، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری مجوزی طولانی‌مدت صادر کرده که اجازه صادرات برخی سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و خدمات ارتباطی از طریق اینترنت را می‌دهد، از جمله صادرات برخی پایانه‌های ماهواره‌ای.

این اطلاعیه می‌افزاید، اگر هم مجوزهای موجود برخی خدمات و تجهیزاتی را که از آزادی اینترنت در ایران حمایت می‌کند، پوشش نمی‌دهد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری از متقاضیانی که چنین قصدی دارند، استقبال می‌کند.

تجربه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را پیش از این مردم اوکراین نیز در شرایطی که حملات روسیه اختلالات شدیدی را در اینترنت به وجود آورده بود، داشته‌اند.

حکومت ایران از اختلال در اینترنت و قطعی آن به عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراضات استفاده می‌کند و از جمله در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ برای چندین روز اینترنت را در سراسر کشور قطع کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG