لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

ترامپ «در حال بررسی قرار دادن» اخوان‌المسلمین در فهرست سازمان‌های تروریستی است


نیویورک تایمز می‌گوید، عبدالفتاح السیسی در دیدار با دونالد ترامپ در واشینگتن از وی خواسته بود تا گروه اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.
نیویورک تایمز می‌گوید، عبدالفتاح السیسی در دیدار با دونالد ترامپ در واشینگتن از وی خواسته بود تا گروه اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت گفته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در حال بررسی قرار دادن گروه اخوان المسلمین در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است.

به گزارش رویترز، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، در ایمیلی گفته است: رئیس جمهوری در حال مشورت با اعضای تیم امنیت ملی خود و همچنین رهبران منطقه‌ که نگرانی‌های مشترکی درباره این گروه‌ دارند، است و قرار دادن (این گروه در فهرست) در حال طی کردن مسیر داخلی خود است.

پیشتر نیویورک تایمز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده بود که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در جریان دیدار خود با دونالد ترامپ در واشینگتن از وی خواسته بود تا گروه اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

رویترز می‌گوید، مبنا و پایه های حقوقی قرار دادن گروه اخوان المسلمین در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی روشن نیست و برخی از مقامهای سابق آمریکایی قراردادن این گروه در فهرست تروریستی را براساس استانداردهای قانونی مورد تردید قرار داده‌اند و می‌گویند مشخص نیست که آیا این گروه دست به «فعالیت‌های تروریستی» زده باشد که شهروندان آمریکا یا امنیت ملی را تهدید کند.

اخوان المسلمین از جریان‌های اسلامگرای قدیمی مصر و خاورمیانه محسوب می شود. این گروه در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱ برای سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر نقشی اساسی بازی کرد و توانست در انتخابات پس از سقوط حکومت حسنی مبارک به قدرت برسد.

محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال ۲۰۱۲ به پیروزی رسید اما به دنبال گسترش اعتراضات علیه وی، ارتش علیه حکومت آقای مرسی دست به کودتا زد.

به دنبال کودتا، قاهره و شماری از شهرهای مصر شاهد اعتراضات حامیان محمد مرسی بود.

نیروهای امنیتی در روز ۱۴ اوت ۲۰۱۳، برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۹۲، این اعتراضات را به شدت درهم شکستند که در این درگیری‌ها٬ به گفته گروه‌های حقوق بشری٬ بیش از ۸۰۰ تن کشته شدند.

عبدالفتاح السیسی در ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهوری مصر انتخاب شد.

رویترز همچنین می‌گوید، هنوز روشن نیست که آیا تنها اخوان المسلمین مصر در فهرست سازمانهای خارجی تروریستی قرار می‌گیرد یا شاخه‌های این گروه در دیگر کشورهای منطقه نیز در این فهرست قرار خواهند گرفت.

با استفاده از رویترز؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG