لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

مصر نامزد سابق ریاست‌جمهوری را در فهرست تروریسم قرار داد


ابوالفتوح از جمله شخصیت‌های سرشناس مصری است که ماه گذشته خواهان تحریم انتخابات شدند.
ابوالفتوح از جمله شخصیت‌های سرشناس مصری است که ماه گذشته خواهان تحریم انتخابات شدند.

دادگاهی در مصر، عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد سابق ریاست‌جمهوری را پس از بازداشتش به خاطر «تماس با گروه اخوان‌المسلمین» در فهرست تروریسم قرار داده است.

آقای ابوالفتوح، اسلامگرای سابق و رهبر حزب «مصر نیرومند» هفته پیش و یک روز پس از بازگشت از شهر لندن بازداشت شد. او در مصاحبه‌های خود در لندن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، انتقاد کرده بود.

وزارت کشور مصر پس از بازداشت او اعلام کرد که آقای ابوالفتوح در مدت اقامت در لندن به طور پنهانی با رهبران اخوان‌المسلمین دیدار کرده و در توطئه‌ای برای ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی درکشور مشارکت کرده است. او این اتهامات را رد می‌کند.

تقریبا شکی نیست که عبدالفتاح السیسی در انتخابات رياست‌جمهوری که روزهای ۲۶ تا ۲۸ مارس برگزار می‌شود به پیروزی خواهد رسید. اما گروه‌های مدافع حقوق بشر به خاطر کناره‌گیری چند نامزد مهم به دلیل فشار حکومت و بازداشت رقیب اصلی از نحوه تدارک انتخابات انتقاد کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات تضمین داده که رای‌گیری عادلانه و شفاف خواهد بود.

ابوالفتوح از جمله شخصیت‌های سرشناس مصری است که ماه گذشته خواهان تحریم انتخابات شدند.

افرادی که در فهرست تروریسم قرار می‌گیرند معمولا حق مسافرت و خروج از کشور نداشته و دارایی‌های آنها مسدود می‌شود. به آنها ۶۰ روز فرصت داده می‌شود تا به این حکم اعتراض کنند.

وکیل آقای ابوالفتوح به خبرگزاری رویترز گفته است که هنوز این حکم به او ابلاغ نشده است ولی «به سادگی» می‌توان در دادگاه عليه این حکم اعتراض کرد.

او افزود: «کاملا روشن است که اعلام جرم و محکوم کردن سیاستمداران حتی فقط به خاطر ابراز نظر، با هدف مرعوب کردن آنها صورت می‌گیرد».

خبرگزاری منا در گزارش خود گفت نام آقای ابوالفتوح و ۱۵ نفر دیگر پس از آنکه دادستان امنیتی مصر کشف کرد که آنها با هدف «ضربه زدن به منافع حکومت» به یک گروه غیرقانونی پیوسته‌اند در فهرست تروریسم قرار داده شد.

این خبرگزاری از گروه غیرقانونی مورد نظر نام نبرد.

آقای ابوالفتوح هفته گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره که در مصر غیرقانونی است به شکل مستقیم و کم سابقه‌ای از رییس‌جمهوری مصر انتقاد و او را متهم کرد که ارتش را به سیاست وارد کرده، نتوانسته به حملات مرگبار پیکارجویان در ناحیه سینا پایان دهد و اقتصاد کشور را به درستی مدیریت کند.

عبدالمنعم ابوالفتوح پزشک ۶۷ ساله در سال ۲۰۱۱ پس از مخالفت با نقش دین در سیاست از گروه اخوان‌المسلمین جدا شد و یک حزب میانه‌رو به نام «مصر نیرومند» را تاسیس کرد.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ به عنوان نامزد مستقل شرکت کرد و در دور اول رای‌گیری حدود ۱۸ درصد آرا را به دست آورد.

حکومت مصر در سال ۲۰۱۳ پس از برکناری دولت اسلامگرای محمد مرسی توسط ارتش فعالیت اخوان‌المسلمین را ممنوع کرد. از آن زمان به بعد حکومت مصر این گروه را تروریستی اعلام کرده ولی اخوان‌المسلمین تاکید دارد که فعالیت‌هایش صلح‌آمیز است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG