لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

کاهش «تاریخی» قبول پناهندگی در آمریکا به دست دولت ترامپ


کاروان مهاجرانی که در مکزیک متوقف شده‌اند
کاروان مهاجرانی که در مکزیک متوقف شده‌اند

گزارش‌ها حاکی است که دولت دونالد ترامپ به کنگره ایالات متحده اطلاع داده است که برای سال آینده تنها در نظر دارد ۱۸ هزار پناهنده قبول کند که کمترین میزان از زمان اعطای پناهندگی در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

در سال جاری برنامه دولت ترامپ میزبانی از ۳۰ هزار پناهنده جدید بود که خود کمترین میزان از سال ۱۹۸۰ به شمار می‌رفت.

دو سال پیش نیز دولت او در طرحی سقف تعداد آوارگانی را که در سال ۲۰۱۸ به‌ آمریکا راه داده خواهند شد به ۴۵ هزار تن کاهش داده بود.

یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ گرفتن موضعی سخت در امور پناهندگی در آمریکا بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای کاهش چشمگیر میزان اعطای پناهندگی در حالی است که انتظار می‌رود شمار بیشتری از خارجی‌ها در سال آینده خواهان پناهندگی و مهاجرت به آمریکا باشند.

خود وزارت خارجه آمریکا می‌گوید برای سال آینده ۳۵۰ هزار نفر خواهان پناهندگی در آمریکا هستند.

به گفته یک مقام ارشد در دولت ترامپ، برنامه دولت به کنگره ارسال شده و بیشتر بر اعطای پناهندگی به عراقی‌هایی که به آمریکا کمک کرده‌اند، کسانی که در معرض تهدیدهایی به خاطر عقاید دینی خود هستند، و شهروندان گوآتمالا، هندوراس و ال‌سالوادور تمرکز دارد.

پنج‌شنبه هفته جاری دولت ترامپ همچنین با ارسال فرمانی به رهبران ایالت‌ها خواستار قبول کردن پناهندگی خارجی‌ها با برخی استثناها شد.

قبلا انتقاداتی به سکونت پناهندگان در حومه شهرها شده بود، اما دستور جدید دولت ترامپ اصولا به نهادهای قضایی و دولتی محلی اجازه می‌دهد از قبول پناهنده‌ کلا خودداری کنند.

هر ساله وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع می‌دهد که برنامه‌اش برای میزان کسانی که پناهندگی این کشور را می‌خواهند چیست و معمولا شمار پناهندگی بسته به جنگ‌های خارجی و شرایط فرق می‌کند. برای نمونه، از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ بیشتر کسانی که به آمریکا پناهنده شده بودند، از اتحادیه جماهیر شوروی سابق بودند.

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، میزان استقبال از پناهنده‌ها، خصوصا به خاطر جنگ سوریه افزایش یافت. در سال ۲۰۱۷ به ۱۱۰ هزار نفر پناهندگی داده شد.

تا اوت سال جاری نیز پناهندگی ۲۸ هزار نفر مورد قبول دولت آمریکا قرار گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است ۸۰۰ هزار پرونده پناهندگی هم اکنون در آمریکا باز است و نیمی از آنها در حالت تعلیق است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید ظرفیت اعطای پناهندگی توسط آمریکا بسیار بیشتر از آن چیزی است که در عمل اتفاق می‌افتد.

منابع: سی‌ان‌ان، گاردین، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG