لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

پیام «احترام متقابل و قانون‌مداری» ترامپ برای اعضای اپک


رئیس جمهور آمریکا روز جمعه، ۱۹ آبان‌ماه، در سخنرانی خود در نشست کشورهای آسیا‌ـ‌پاسیفیک که در ویتنام در حال برگزاری است بر «احترام متقابل و قانون‌مداری» در عرصه تجارت تاکید کرد.

دونالد ترامپ در این سخنرانی در عین حال با اشاره به روابط تجاری تأکید کرد: «از این پس دیگر اجازه نخواهیم داد از ایالات متحده سوءاستفاده شود. برای من همیشه آمریکا در جایگاه اول خواهد بود.»

ویتنام از روز جمعه ۱۹ آبان میزبان نشست دو روزه سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسفیک»، موسوم به اَپِک، است و سران هر دو کشور آمریکا و روسیه در این نشست حضور دارند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در چهارمین مرحله از سفر ۱۲ روزه خود به قاره آسیا روز جمعه در دانانگ ویتنام در نشست کشورهای عضو اپک شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ تاکید کرد که ایالات متحده برای «تجارت دوجانبه» با هر کشور عضو این گروه آماده است، اما تنها بر اساس «احترام متقابل و منفعت متقابل».

او در عین حال در مورد سوء‌استفاده از شرایط تجارت هشدار داده و بر فرصت‌های «برابر و عادلانه» تاکید کرد.

دونالد ترامپ گفت: «از این پس وقتی ایالات متحده با دیگر کشورها یا دیگر ملل وارد شراکت تجاری می‌شود، انتظار داریم که شرکای ما به اصول و قوانین وفادار باشند.»

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از نشست دانانگ در ویتنام گفته‌های آقای ترامپ را «در تضاد» با رویکرد همتای چینی او دانسته است که در سخنرانی خود تأکید کرد که جهانی‌سازی «روندی غیر قابل برگشت» است و باید آن را پذیرفت.

دونالد ترامپ روز ۱۵ آبان نیز پیش از آغاز مذاکرات رسمی خود با شینزو ابه، نخست ‌وزیر ژاپن، گفت که مناسبات تجاری دو طرف «عادلانه و باز نیست».

آقای ترامپ در جمع شماری از بازرگانان و چهره‌های کلیدی تجاری در ژاپن نیز گفت که «ما خواهان تجارتی عادلانه و باز هستیم، اما در حال حاضر روابط تجاری ما با ژاپن نه باز است نه عادلانه».

انتقادها و اعتراض‌های دونالد ترامپ به توافق‌ها و پیمان‌های تجاری و بازرگانی دولت‌های پیشین ایالات متحده و کشورهای جهان موضوع تازه‌ای نیست.

آقای ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و نیز در جریان کارزار انتخاباتی سال گذشته، بارها از این توافق‌ها انتقاد کرده بود. برای نمونه اندکی پس از پیروزی در انتخابات گفت که در همان آغاز دوران ریاست ‌جمهوری‌اش، به حضور ایالات متحده در پیمان چندملیتی دو سوی اقیانوس آرام، «ترانس-پاسیفیک»، پایان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG