لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

مقام آمریکایی: ترکیه هنوز از خط قرمز واشینگتن در سوریه عبور نکرده است


ترکیه از روز چهارشنبه عملیاتی را درشمال شرقی سوریه آغاز کرده است.
ترکیه از روز چهارشنبه عملیاتی را درشمال شرقی سوریه آغاز کرده است.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه گفت که ترکیه در عملیات نظامی خود در شمال شرق سوریه هنوز از خط قرمز تعیین شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده عبور نکرده است.

دونالد ترامپ هفته جاری با اشاره به این که آمریکا نظامیان خود را از شمال شرقی سوریه خارج خواهد کرد، به ترکیه هشدار داد که به فکر اقدامی خارج از حد نیفتد وگرنه اقتصاد آن کشور را نابود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این مقام آمریکایی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی از سوی ترکیه نقض هشدار آمریکا محسوب می‌شود، گفت: اقداماتی مانند پاکسازی قومی، آتش کور توپخانه‌ای و حملات هوایی علیه مناطق مسکونی و پرجمعیت نقض چنین هشداری محسوب می‌شود.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده اضافه کرده است: این همان چیزی است که هم اکنون زیر نظر داریم. هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه ندیده‌ایم، هرچند هنوز زود است (در این باره قضاوت کنیم).

او همچنین با اشاره به این که عملیاتی که ترکیه از روز چهارشنبه آغاز کرده هنوز حمله‌ای در مقیاس گسترده نیست، تصریح کرد: هنوز ما شاهد درگیری در ابعاد وسیع و در عمق خاک سوریه نبوده‌ایم.

این مقام آمریکایی اضافه کرده است: این یکی از دلایلی است که نشان می دهد ما چرا هشدارهای متعددی به ترکیه داده‌ایم. برای این که بسیار نگران بمباران‌ها گسترده و کور هستیم.

به دنبال اعلام تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده برای خروج نیروهای آمریکایی از مناطقی از شمال شرقی سوریه، شماری از مقام های سیاسی در واشینگتن از جمله جمهوریخواهان از این تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ در خصوص طرح آنکارا برای ایجاد منطقه «امن» در شمال شرقی سوریه گفت‌وگو کرد.

در همین حال دونالد ترامپ روز پنجشنبه در توییتی نوشت: ما یکی از این سه راه را پیش رو داریم: هزاران نیروی نظامی را اعزام و از لحاظ نظامی پیروز شویم؛ به شدت ترکیه را تحریم اقتصادی کنیم؛ یا بین ترکیه و کردها میانجیگری کنیم.

این مقام آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص این اظهارات روز پنجشنبه دونالد ترامپ گفت: رئیس جمهوری دستور داده است تا بررسی‌هایی در خصوص یافتن زمینه‌های مشترک بین دو طرف انجام شود و امکان دست یابی به آتش بس را ازریابی کنیم.

روز گذشته هم مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت، واشینگتن به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه «چراغ سبز» نشان نداده، اما در عین حال افزوده از منظر دولت او آنکارا «نگرانی‌های امنیتی مشروعی» دارد و ترامپ هم تصمیم گرفت سربازان آمریکایی را از مسیر خارج کند.

ترکیه حزب کارگران کرد یا «پ ک ک» را گروهی تروریستی می‌داند. آمریکا هم این جریان شبه نظامی کردهای ترکیه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

ترکیه «نیروهای دمکراتیک سوریه» و گروهای اصلی کرد سوریه را با «پ ک ک» مرتبط می‌داند و نگران قدرت گرفتن آنها در کنار مرزهای خود است.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که بخش اعظم آن را شبه نظامیان کرد تشکیل می‌دهند متحد اصلی آمریکا در نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش بودند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG