لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

مخالفت دادگاه ترکیه با پایان حبس خانگی کشیش آمریکایی


اندرو برانسون در ازمیر در حبس خانگی به سر می‌برد.
اندرو برانسون در ازمیر در حبس خانگی به سر می‌برد.

دادگاهی در ترکیه درخواست کشیش آمریکایی زندانی در این کشور را که خواهان پایان یافتن حبس خانگی و برداشته شدن ممنوعیت سفرش شده٬ رد کرده است٬ اما دادگاه عالی هنوز در مورد این تجدید نظر اعلام نظر نکرده است.

وکیل اندرو برانسون روز چهارشنبه٬ ۲۴ مردادماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر گفت که بررسی تجدید نظر از سوی دادگاه عالی معمولا بین سه تا هفت روز طول می‌کشد٬ اما در خصوص آقای برانسون ممکن است این تصمیم زودتر هم گرفته شود.

اسماعیل جم هالاوورت در این خصوص گفت: «نتیجه دادگاه شاید فردا یا حتی امشب اعلام شود. در مورد این جور تجدید‌نظرها باید سریع تصمیم‌گیری شود زیرا مرتبط با آزادی‌های فردی است.»

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است. وی این اتهامات را رد کرده است.

واشینگتن که محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه می‌داند٬ عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون تحریم کرده است.

در عین حال آمریکا تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از آن کشور را نیز اخیرا دو برابر کرده است.

ترکیه نیز در واکنش به این اقدام تعرفه‌های وارداتی برای برخی کالاهای آمریکایی از جمله نوشیدنی‌های الکلی٬ خودرو و سیگار را دو برابر کرده است.

کاخ سفید روز چهارشنبه در انتقاد به این تصمیم ترکیه گفت آنکارا با این تصمیم «تاسف‌بار» در جهت «اشتباه» گام برداشته است.

سارا سندرز٬ سخنگوی کاخ سفید گفته است: «تعرفه‌هایی که ایالات متحده برای ترکیه وضع کرده به خاطر امنیت ملی است. تعرفه‌های آن‌ها به خاطر انتقام‌جویی است.»

خانم سندرز با اعلام این موضوع گفت آزادی آقای برانسون تاثیری بر تعرفه‌های وضع شده نخواهد داشت٬ اما ممکن است موجب کاهش شدت تحریم‌ها شود. اشاره خانم سندرز به تحریم‌ وزرای کشور و دادگستری ترکیه است.

یک مقام کاخ سفید ۲۳ مرداد اظهار کرد که هنوز «هیچ پیشرفتی» در وضعیت آقای برانسون حاصل نشده است.

وی که نخواسته بود نامش فاش شود٬در گفت‌و‌گو با رویترز هشدار داد که در صورتی که ترکیه کشیش زندانی آمریکایی را آزاد نکند احتمالا با فشارهای بیشتر اقتصادی مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG