لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

هشدار مقام کاخ سفید به ترکیه درباره «پیامدهای» آزاد نکردن کشیش آمریکایی


اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» بازداشت شد.
اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» بازداشت شد.

یک مقام کاخ سفید روز سه شنبه ۲۳ مرداد هشدار داد در صورتی که ترکیه کشیش زندانی آمریکایی را آزاد نکند احتمالا با فشارهای بیشتر اقتصادی مواجه خواهد شد.

به گزارش رویترز این اظهارات مقام کاخ سفید در حالی منتشر شده است که روزگذشته جان بولتون، مشاور ارشد امنیت ملی کاخ سفید، به سرار کیلیچ، سفیر ترکیه، هشدار داد تا زمانی که ترکیه کشیش اندرو برانسون را آزاد نکند، واشینگتن در هیچ زمینه حاضر نیست با آنکارا مذاکره کند.

با این حال این مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، روز سه‌شنبه به رویترز گفته است: «هیچ پیشترفتی تاکنون در وضعیت کشیش برانسون حاصل نشده است.»

وی تصریح کرده است: دولت آمریکابه شدت بر این موضع خود مصر است. رئیس جمهوری ۱۰۰ درصد خود را متعهد می داند که کشیش برانسون را به خانه خود (آمریکا) بازگرداند و اگر طی چند روز آینده یا هفته آینده اقدامی مشاهده نشود ممکن است اقدامات بیشتری اتخاذ شود.

این مقام کاخ سفید همچنین گفته است: اقدامات احتمالی بیشتر در قالب تحریم‌های اقتصادی خواهد بود. در صورتی که شاهد نتیجه ای نباشیم، فشار بر (ترکیه) ادامه خواهد یافت.

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط باشبکه فتح الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است.

طی هفته‌های اخیر موضوع محاکمه آقای برانسون٬ کشیش آمریکایی ۵۰ ساله باعث تشدید تنش بین دو کشور شده است.

واشینگتن محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه خوانده و گفته است تداوم این بازداشت غیرقابل قبول است.

آمریکا عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون٬ تحریم کرده و تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومینیوم از آن کشور را دو برابر کرده است.

در همین حال رویترز می گوید، آمریکا درحال بررسی موضوع جریمه کردن هالک بانک٬ بانک دولتی ترکیه به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران است.

مهمت هاکان آتیلا، مدیر سابق بانک دولتی «هالک‌ بانک»، در ۲۶ اردیبهشت در یک دادگاه نیویورک به اتهام نقض تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG