لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

بانکدار ترکیه‌ای به اتهام نقض تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم شد


مهمت هاکان آتیلا
مهمت هاکان آتیلا

مهمت هاکان آتیلا، بانکدار ترکیه‌ای بانک دولتی «هالک‌ بانک»، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در یک دادگاه نیویورک به اتهام نقض تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

مهمت هاکان آتیلا ۴۷ ساله در دادگاهی در منهتن نیویورک حکم خود را از قاضی پرونده دریافت کرد. این پرونده تنش‌های سیاسی میان آمریکا و ترکیه در پی داشته و رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه، آن را «حمله سیاسی» خوانده است.

دادستان‌های پرونده ۲۰ سال زندان برای مهمت هاکان آتیلا درخواست کرده بودند. او معاون مدیرکل هالک بانک بود.

تیم وکلای مدافع متهم ولی در دادگاه گفتند طبق دستورالعمل فدرال، هرگونه محکومیت باید بین ۴۶ تا ۵۷ ماه باشد و خواستار صدور حکمی بسیار پایین‌تر شدند.

هاکان آتیلا روز سوم ژانویه به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کمک به تهران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا در دادگاه مجرم شناخته شده بود.

تیم وکلای مدافع آقای هاکان گفته بودند او «قربانی رضا ضراب،‌ معمار این دسیسه شده است». آقای ضراب که به اتهامات مشابهی بازداشت شده، گناه خود را پذیرفت و به امید تخفیف مجازات با دادستانی آمریکا همکاری کرد.

پرونده رضا ضراب هنوز نهایی نشده و حکم او هنوز مشخص نیست.

رضا ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل که متهم به نقل و انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار ارز و طلا برای دولت جمهوری اسلامی بود به جرایم خود اعتراف کرده و اطلاعات خود را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده و به عنوان شاهد در پرونده آقای آتیلا در دادگاه حاضر شده است.

وی گفته که مقامات ارشد ترکیه در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط هالک بانک دست داشته‌اند و این کارها با موافقت اردوغان انجام شده است.

دادستان‌های آمریکایی پرونده گفته بودند زمانی که آمریکا و جامعه جهانی مشغول ممانعت از ایران برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های «شریرانه و مرگبار» آن از جمله ساخت بمب هسته‌ای و حمایت از گروه‌های تروریستی بود، آقای آتیلا مهره‌ای کلیدی برای بی‌اثر کردن این اقدامات به شمار می‌رفت.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت /ک.ر
XS
SM
MD
LG