لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

درخواست ۱۵ سال حبس برای بانکدار ترکیه ای متهم به دور زدن تحریم‌های ایران


مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک
مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک

دادستان های فدرال آمریکا خواستار بیش از ۱۵ سال زندان برای مهمت هاکان آتیلا، معاون سابق هالک بانک (خلق ترکیه ) به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم های بانکی و مالی، شده اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دادستان های فدرال مهمت هاکان آتیلا را متهم کرده اند که نقشی کلیدی دردور زدن تحریم ها و مبادله نفت و گاز ایران در ازای طلا با استفاده از سیستم مالی آمریکا داشته است.

دادستان های فدرال آمریکا در دادخواستی که به دادگاه فدرال منهتن تقدیم کرده اند، می گویند، مهمت هاکان آتیلا در جریان محاکمه خود در ژانویه با دروغگویی تلاش کرد نقش خود را در پولشویی میلیاردها دلار پول نفت ایران کم رنگ نشان دهد.

محاکمه مهمت هاکان آتیلا باعث تنش در روابط آنکارا و واشینگتن شده است و دولت ترکیه پیش از این محاکمه معاون پیشین هالک بانک را یک «افتضاح» خوانده بود.

آسوشیتدپرس می گوید، دادگاه چهارشنبه آینده حکم مهمت هاکان آتیلا را صادر خواهد کرد.

معاون پیشین هالک بانک پیش از این در دادگاه همدستی با رضا ضراب، تاجر ایرانی‌ـ‌ترکیه‌ای، برای دور زدن تحریم های ایران را رد کرده است.

بخشی از اتهامات آقای آتیلا براساس اعترافات رضا ضراب است. آقای ضراب اقرار کرده به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلای ایران، ۵۰ میلیون دلار رشوه داده است. او همچنین گفته است پول نفت و گاز ایران از طریق هالک‌ بانک به طلا تبدیل شده و از آنجا برای فروش و تبدیل به پول نقد به دبی فرستاده می‌شد.

در پرونده نقض تحریم‌های ایران، ۹ نفر از سوی دادستانی آمریکا متهم شده‌ بودند که رضا ضراب و محمد هاکان از میان این عده در آمریکا در بازداشت هستند.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG