لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

تشدید اختلاف ترکیه و آمریکا بر سر قراردادهای موشکی


تصویری از کنفرانس خبری مشترک رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهور ترکیه و ایالات متحده در بهار سال گذشته
تصویری از کنفرانس خبری مشترک رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهور ترکیه و ایالات متحده در بهار سال گذشته

خبرگزاری رویترز با اشاره به ادامه اختلافات آنکارا و واشینگتن از افزایش احتمال تحریم ترکیه از سوی آمریکا خبر داده است.

این رسانه نوشته است که ترکیه برای پرهیز از رویارویی با آمریکا به خاطر خرید سامانه‌های موشکی پیشرفته از روسیه و رد پیشنهاد بدیل واشنگتن فرصت چندانی ندارد و تشدید این اختلاف احتمال تحریم ترکیه از سوی آمریکا را افزایش داده است.

از سویی تحت تاثیر آخرین بحران دیپلماتیک در روابط دو کشور اواسط تابستان ارزش لیر به نازل‌ترین حد کاهش یافت.

اختلافات دو کشور در مورد سیاست خود در سوریه، در قبال تحریم‌های ایران و بازداشت کارمندان کنسولگری آمریکا هنوز ادامه دارد و موضوع سامانه موشکی می‌تواند این اختلاف را عمیق‌تر کند.

با وجودی که بانک مرکزی نرخ بهره را بالاتر از نرخ تورم حفظ کرده ولی در هفته جاری ارزش برابری لیر به دلیل نگرانی‌ها در مورد مناسبات ترکیه با آمریکا ۱.۵ درصد کاهش یافت.

رجب طیب اردوغان در «مهلت ضمنی» تعیین شده از سوی آمریکا برای خرید موشک‌های پاتریوت ساخت آن کشور به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار پاسخ نداد و به گفته مقامات آمریکایی این مهلت قطعا در آخر ماه مارس به پایان خواهد رسید.

آقای اردوغان بدون آن که در سخنان علنی خود این پیشنهاد را رد کند بارها تاکید کرده که قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را فسخ نخواهد کرد. سامانه موشکی روسی قرار است در ماه اکتبر در ترکیه مستقر شود. واشینگتن اعلام کرده که ترکیه نمی‌تواند هر دو سامانه موشکی را داشته باشد.

در صورتی که ترکیه معامله موشکی با روسیه را قطعی کند در عین حال ممکن است امکان خرید جنگنده‌های اف ۳۵ (خفاش) از آمریکا را از دست بدهد و طبق قانون موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» مورد تحریم قرار بگیرد.

رییس جمهور ترکیه لغو قرارداد با روسیه را رد کرده و علاوه بر این در حال حاضر روسیه در حال ساختن یک نیروگاه هسته‌ای و احداث خط لوله صادرات گاز به اروپا از طریق خاک ترکیه است.

آقای اردوغان چند روز پیش در پاسخ به سئوالی در مورد قرارداد موشکی با روسیه گفت: «قطعی شده و هیچ‌گاه لغو نخواهد شد. چنین چیزی غیراخلاقی است. هیچ کس نباید از ما بخواهد آنچه را که تف کرده‌ایم سر بکشیم.» او افزود ترکیه حتی ممکن است نسل بعدی این سامانه موشکی (اس ۵۰۰) را هم از روسیه خریداری کند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید آکار وزیر دفاع ترکیه روز جمعه گفت مقامات آمریکایی گفته‌اند در صورت خرید موشک‌های روسی تصویب فروش جنگنده‌های اف ۳۵ در کنگره آمریکا غیرممکن خواهد بود ولی دولت ترکیه تلاش می‌کند این موانع را حل کند.

ترکیه می‌گوید بخشی از هزینه این معامله را به روسیه پرداخته است و کارشناسان نیز معتقدند برای آقای اردوغان که هم اکنون درگیر کارزار انتخابات محلی ۳۱ مارس است لغو معامله با روسیه بسیار دشوار و گران تمام خواهد شد.

به گفته کارشناسان، ترکیه تمایل ندارد همسویی با مسکو در مورد وضعیت سوریه را به خطر بیاندازد و با توجه به اینکه سامانه موشکی اس ۴۰۰ قرار است در ماه‌های آینده به ترکیه تحویل داده شود آنکارا برای تغییر نظر فرصت چندانی ندارد. در نتیجه امکان مانور دیپلماتیک بسیار محدود و احتمال تحریم ترکیه از سوی آمریکا افزایش می‌یابد.

اداره تجارت بین المللی آمریکا چند روز پیش اعلام کرد در نظر دارد نظام تجارت ترجیحی با ترکیه را پایان دهد و با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی ترکیه در سال‌های اخیر گفت این تصمیم سیاسی نیست. ولی این اداره سال گذشته پس از وضع تعرفه بر واردات کالاهای آمریکایی از سوی ترکیه که به تلافی تصمیم واشینگتن برای وضع تعرفه بر آلومینیوم محصول ترکیه اتخاد شد بررسی شرایط ترکیه برای بهره‌مند شدن از تجارت ترجیحی را در دستور کار قرار داد.

کارشناسان امور دفاعی می‌گویند اگر آمریکا بر اساس قانون موسوم به «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» ترکیه را تحریم کند حتی توانایی فعلی نیروی هوایی ترکیه که اساسا بر جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی تکیه دارد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این جنگنده‌ها ابزار اصلی ترکیه در حملات به مواضع پیکارجویان کرد است.

با وجودی که در حال حاضر محور تنش در روابط آنکارا و واشینگتن سامانه‌های موشکی است ولی دو کشور علاوه بر مسایل خاورمیانه در مورد ونزوئلا نیز اختلاف نظر دارند. واشینگتن از خوان گوایدو، رهبر مخالفان و آنکارا از دولت نیکلاس مادور رييس جمهور آن کشور حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG