لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

آمریکا خواستار برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران شد


شورای امنیت هفته گذشته نشستی درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان برگزار کرد.
شورای امنیت هفته گذشته نشستی درباره حمله به دو نفتکش در دریای عمان برگزار کرد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز جمعه ۳۱ خرداد خواستار برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت در روز دوشنبه برای بحث در خصوص «سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران» و حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان شد.

به گزارش رویترز، دفتر نمایندگی آمریکا در یادداشتی گفته است: در این نشست آخرین اطلاعات درباره تحولات مرتبط با ایران و همچنین تحقیقات درباره حمله به نفتکش‌ها در اختیار اعضای شورای امنیت قرار می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل دیپلمات‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود ضمن تایید این خبر نوشته است، در این نشست حمله به نفتکش‌ها و سرنگونی پهپاد آمریکایی مطرح خواهند شد.

تنش بین تهران و واشینگتن با سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط ایران و احتمال اقدام تلافی جویانه آمریکا وارد مرحله تازه ای شده است.

بامداد روز پنج‌شنبه سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را بر فراز قلمرو ایران ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.

ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی این پهپاد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.»

این در حالی است دونالد ترامپ جمعه اعلام کرد که روز پنجشنبه دستور داده بود که در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی، به سه موضع نظامی در ایران حمله شود، اما تصمیم گرفت این حمله را متوقف کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است، شب گذشته برای حمله متقابل به سه هدف مختلف، اماده بوده ولی هنگامی مقام های نظامی تلفات چنین حمله ای را ۱۵۰ نفر اعلام کردند، این حمله را متوقف کرده است، برای این که شمار کشته شدگان متناسب با سرنگونی یک پهپاد بدون سرنشین نبود.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید، پهپاد آمریکایی که چهارشنبه با یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شد، در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل این کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.

بر اساس قوانین بین‌المللی ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتر)، مرز ساحلی کشورها محسوب می‌شود.

در حالی آمریکا خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در روز دوشنبه شده است که این شورا ۲۳ خرداد نشستی به پیشنهاد آمریکا در خصوص حمله به دو نفتکش در دریای عمان برگزار کرد.

بامداد ۲۳ خرداد دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند و دچار آتش سوزی شدند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را مستقیما مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان معرفی کرد.

اما دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل می‌گوید، ادعای‌های آمریکا در خصوص ارتباط ایران با حملات روز پنجشنبه«بی اساس» است و «آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم» می‌کند.

با استفاده از رویترز ، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG