لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

وزیر دفاع آمریکا: همه اقدامات لازم را در واکنش به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن انجام می‌دهیم


وزیر دفاع ایالات متحده در پی حمله پهپادی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران به پایگاهی در اردن که منجر به کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا شد، وعده داد که واشینگتن «همه اقدامات لازم» را در واکنش به این حمله انجام خواهد داد.

لوید آستین روز دوشنبه ۹ بهمن در پنتاگون با ابراز خشم و اندوه خود از این حمله گفت: «اجازه دهید با خشم و اندوهم به خاطر کشته شدن سه سرباز شجاع آمریکایی در اردن و سایر سربازانی که مجروح شدند شروع کنم».

او افزود: «رئیس‌جمهور و من حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد و تمام اقدامات لازم را برای دفاع از آمریکا و نیروهایمان انجام خواهیم داد».

ساعاتی پیشتر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشینگتن به این حمله «پاسخی بسیار در خور» خواهد داد.

جان کربی در عین حال گفت: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. به دنبال درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه نیستیم.»

او در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره گزینه‌های مد نظر جو بایدن و این‌که آیا حمله به خاک ایران نیز در میان آن‌هاست، اظهارنظر نکرد و گفت واشینگتن می‌خواهد به شکل شفاف نشان دهد که حمله روز یکشنبه به پایگاه نظامیان آمریکایی در خاک اردن که در ادامه حملات کروه‌های نیابتی ایران انجام شد «غیرقابل قبول» است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که روز یکشنبه در بیانیه‌ای خبر کشته شدن سه نظامی آمریکایی بر اثر حمله پهپادی گروه‌های مورد حمایت ایران را اعلام کرده بود، ساعاتی بعد در یک برنامه انتخاباتی در کارولینای جنوبی گفت: «دیشب روز سختی در خاورمیانه داشتیم. ما سه سرباز شجاع را در حمله به یکی از پایگاه‌های خود از دست دادیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از حاضران خواست به احترام نظامیان آمریکایی کشته شده یک لحظه سکوت کنند و سپس گفت: «ما پاسخ خواهیم داد.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز دوشنبه «شبه‌نظامیان مورد حمایت» ایران را به‌دلیل این حمله سرزنش کرد و از تهران خواست که به تنش در منطقه دامن نزند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به این حمله گفت که «گروه‌های مقاومت» برای اقدامات و تصمیمات خود «از ایران دستور نمی‌گیرند» و جمهوری اسلامی در تصمیم‌گیری این گروه‌ها دخالت ندارد.

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز مدعی شد که نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه «بر اساس تشخیص خود» علیه آمریکا اقدام می‌کنند.

اسماعیل خطیب درباره حمله روز یکشنبه افزود: «مقاومت در منطقه بر اساس تصمیم و سیاست خودش نسبت به حضور تجاوزگرایانه آمریکا اقدام کرده و در هر مکان که تشخیص بدهد، عمل می‌کند.»

مقام‌های ایرانی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه با عنوان «گروه‌های مقاومت» یاد می‌کنند.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران در این کشور، شامگاه یکشنبه مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق را بر عهده گرفت.

در جریان این حمله علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، به گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، دست‌کم ۳۴ تن زخمی شدند و هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

دولت عراق نیز روز دوشنبه این حمله پهپادی مرگبار را محکوم کرد و خواستار «پایان چرخه خشونت» در منطقه خاورمیانه شد.

این حمله مرگبار همچنین با واکنش‌های گسترده اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ روبه‌رو شد.

از میان دموکرات‌ها، سناتور باب کیسی ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله، خواستار پاسخگو کردن عاملان حمله شد و در شبکه ایکس نوشت: «این الگویی نگران‌کننده از سوی گروه‌های تحت حمایت ایران است که احساس جسوری و شجاعت می‌کنند».

سناتور مایکل بنت نیز حمله روز یکشنبه را «بخشی از طرح گسترده‌تر تجاوزهای فعال‌شده توسط تهران در سراسر منطقه» خواند و خواستار آن شد که آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود برای مقابله با «نفوذ بدخیم ایران» همکاری کند.

آدام اسمیت، عضو ارشد در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، حمله روز یکشنبه را «تشدید خطرناک تنش‌ها» خواند و ضمن تاکید بر جلوگیری از گسترش درگیری‌ها، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت واکنش به این حمله و همچنین یافتن راهی برای توقف حملات ضروری است.

الیسا اسلاتکین، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز با اشاره به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در ماه‌های گذشته، در شبکه ایکس نوشت: این بی‌ثباتی فزاینده در سراسر خاورمیانه بیش از پیش روشن می‌کند که مذاکره‌کنندگان برای وقفه جدید در جنگ غزه و بازگشت گروگان‌ها باید با فوریت کار کنند.

پیشتر سناتورهای جمهوری‌خواه نیز درباره این حمله موضع‌گیری کرده و خواستار برخورد با ایران شده بودند.

جان کورنین، سناتور ایالت تگزاس، در واکنش به خبر کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «تهران را هدف بگیرید».

لیندسی گراهام، دیگر سناتور سرشناس جمهوریخواه، نیز ضمن انتقاد از شیوه برخورد دولت آمریکا با جمهوری اسلامی، در شبکه ایکس نوشت: «ایران را بزنید. محکم بزنید».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG