لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

ایالات متحده «خواهان استرداد» جولین آسانژ است


جولین آسانژ پس از دستگیری
جولین آسانژ پس از دستگیری

ساعتی پس از انتشار خبر دستگیری بنیانگذار وب‌سایت ویکی‌لیکس، خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس بریتانیا خبر داد که آمریکا استرداد جولین آسانژ را خواستار شده است.

جولین آسانژ، پس از آن که صدها هزار سند دولت فدرال آمریکا را در وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر کرد، از بیم بازداشت و استرداد به آمریکا در سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوآدور در لندن پناه برد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از وزیر کشور بریتانیا تایید کرد که جولین آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، در بازداشت پلیس به سر می‌برد.

در حساب توییتری ویکی‌لیکس آمده است که آسانژ خود از سفارت خارج نشده، بلکه سفیر اکوآدور پلیس را «به داخل دعوت کرده» است.

حال پلیس بریتانیا تایید کرده است که پس از آن که مصونیت دیپلماتیک از جولین آسانژ سلب شده، سفیر اکوآدور در را به روی پلیس برای بازداشت باز کرده است.

در بیانیه پلیس آمده است: «جولین آسانژ، ۴۷ ساله، امروز مورخ ۱۱ آوریل... به خواسته مقامات ایالات متحده بازداشت شد.»

در همین حال یک معاون وزیر خارجه بریتانیا به شبکه اسکای‌نیوز گفت که در صورتی که آقای آسانژ با حکم اعدام در آمریکا مواجه باشد، بریتانیا او را «مسترد نخواهد کرد».

از زمستان گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر این که دولت کنونی اکوآدور دیگر با ادامه حضور آسانژ در سفارتخانه‌اش در لندن موافق نیست.

هفته گذشته هم حساب توییتری منتسب به ویکی‌لیکس به نقل از «یک منبع در دولت اکوآدور» خبر داد که امکان «اخراج» آقای آسانژ از سفارت این کشور در لندن در «ساعات یا روزهای آینده» هست.

در پی انتشار خبر بازداشت بنیانگذار وب‌سایت ویکی‌لیکس، واکنش‌ها هم به این رخداد آغاز شد، واکنش‌هایی که به نظر می‌رسد تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت.

از جمله ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد سری شنود در آمریکا، روز پنج‌شنبه در یک پیام توییتری اتفاق این روز را «برهه‌ای تاریک از آزادی مطبوعات» توصیف کرد.

ادوارد اسنودن همچنین پیامی از رئیس جمهور سابق اکوآدور را توییت کرده است که در آن رئیس جمهور فعلی این کشور یعنی لنین مورنو را «بزرگ‌ترین خائن در اکوآدور و در آمریکای جنوبی» خطاب می‌کند.

در مقابل جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز چنین نظر داد که آسانژ «قهرمان نیست».

به گفته آقای هانت، «جولین آسانژ قهرمان نیست و سال‌ها خود را از حقیقت پنهان کرد».

از سوی دیگر حامیان و طرفداران جولین آسانژ اقدام به بازداشت او را «غیرقانونی» توصیف می‌کنند.

منابع: خبرگزاری رویترز، اسکای‌نیوز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG